Ansvar ved salg av bil til forhandler

Bilde med tekst: ansvar ved salg av bil til forhandler

Innholdsfortegnelse

Visste du at du har et ansvar ved salg av bil til forhandler? Ved rent salg og/eller innbytte gjelder kjøpsloven – og kan bli møtt med reklamasjon fra forhandler. Vi gjennomgår ansvaret til selger når bil selges til forhandler. 

Kjøpsloven regulerer ansvar ved salg av bil til forhandler

Når du selger en bil til en forhandler, er det kjøpsloven som kommer til anvendelse. Kjøpsloven regulerer kjøp og salg mellom to næringsdrivende eller mellom to private parter. Etter reglene i kjøpsloven kan selger bli ansvarlig dersom det foreligger en mangel ved bilen. Likevel skal det mer til for å bli holdt ansvarlig ved salg til forhandler, enn ved salg til privatperson. Dette på bakgrunn av at forhandler er en profesjonell part, og dermed har bedre forutsetninger for å vurdere bilens tilstand enn privatpersoner. Salg til forhandler kan derfor være en tryggere måte å selge bilen din på, enn å selge privat.

Vurderer du salg av bil til privatperson? Les vår artikkel om ansvar ved privat salg av bil.

Innbytte av bil anses som salg etter kjøpsloven

Dersom du leverer inn din nåværende bil i innbytte når du kjøper en ny bil av forhandler, anses det også som et salg etter kjøpsloven. De samme reglene som følger av kjøpsloven, gjelder derfor også for slike bytter. Innbytte gir derfor samme ansvar ovenfor forhandler som salg.

Selgers ansvar ved salg til forhandler

Selger har ifølge kjøpsloven en opplysningsplikt. Opplysningsplikten innebærer at selger har en plikt til å gi forhandler riktige opplysninger, samt et ansvar om å ikke unnlate å opplyse om forhold som antas å innvirke på kjøpet. Dersom selgeren bryter opplysningsplikten, kan det gi forhandler retten til å gjøre en rekke misligholdsbeføyelser gjeldende.

Opplysningsplikt

Opplysningsplikten fremgår av kjøpsloven §§ 17 og 18;

17.Varens egenskaper.

«(1) Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

(2) Dersom annet ikke følger av avtalen, skal tingen:

  1. passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til;
  2. passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, unntatt når forholdene viser at kjøperen for så vidt ikke bygde på selgerens sakkunnskap og vurdering eller ikke hadde rimelig grunn til å gjøre det;
  3. ha egenskaper som selger har vist til ved å legge fram prøve eller modell;
  4. være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen.

(3) Tingen har mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene i paragrafen her.»

18.Opplysning om egenskaper eller bruk.

«(1) Reglene om mangler gjelder også når tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet.

(2) Reglene i første ledd gjelder tilsvarende når tingen ikke svarer til opplysning som noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd. Dette gjelder ikke om selgeren verken visste eller burde ha visst at opplysningen var gitt.

(3) Reglene i første og andre ledd gjelder ikke når opplysningen i tide er rettet på en tydelig måte.»

Som utgangspunkt er det en mangel ved bilen hvis den ikke er i samsvar med det som er avtalt mellom deg og forhandler, jf. kjøpsloven § 17 (1). Hva som er avtalt kan fremgår for eksempel av kjøpskontrakten, kjøpsannonsen eller muntlige avtaler. Det anses også som en mangel dersom bilen ikke har de egenskapene du har gitt uttrykk for eller som forhandler hadde grunn til å forvente, jf. kjøpsloven § 18 (1). Det kan for eksempel være at bilen har en skjult feil eller skade, at den har gått lenger enn det du hadde oppgitt, eller at den ikke har den nødvendige dokumentasjonen eller utstyret. Det foreligger ikke en mangel dersom bilen kun har normal slitasje, eller hvis forhandleren var eller burde være klar over mangelen ved kjøpet, jf. kjøpsloven §§ 20 og 31.

Opplysningsplikt ved “som den er” forbehold

Selger har også et ansvar og en opplysningsplikt ved «som den er» salg, som følger av kjøpsloven § 19;

«(1) Selv om tingen er solgt «som den er» eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når

  1. tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,
  2. selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller
  3. tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

(2) Selges brukte ting på auksjon gjelder reglene i første ledd tilsvarende så langt de passer.»

Ved salg av bil med «som den er» forbehold, eller liknende, foreligger det en mangel dersom du har gitt uriktige opplysninger om bilen, eller dersom du har forsømt å opplyse forhandler om vesentlige forhold ved bilen, som antas å ha innvirket på kjøpet, jf. kjøpsloven § 19. Et «som den er» forbehold på et bilsalg gir selgeren en mulighet til å fraskrive seg en del av ansvaret for mangler ved bilen. Likevel kan det foreligge en mangel etter forholdene nevnt over.

Selv om bestemmelsen kun gjelder kjøp og salg med «som den er» forbehold, er det sikker rett at forsømmelse av opplysninger også er en mangel ved andre tilfeller.

Forhandlers ansvar

Etter kjøpsloven gjelder det også et ansvar for forhandler om å undersøke bilen før og etter kjøpet. Undersøkelsesplikten følger av kjøpsloven §§ 20 og 31.

Kjøpsloven § 20 (1) slår fast at forhandler ikke kan gjøre gjeldende en mangel «han kjente til eller måtte kjenne til ved kjøpet». Denne bestemmelsen gir en plikt til å undersøke bilen før avtalebindingen. Dette betyr at forhandler har ansvar for å gjennomføre en grundig undersøkelse av bilen før avtalen med selger inngås. Dette kan innebære å kontrollere bilens funksjonalitet, tilstand og om den samsvarer med opplysningene som er gitt av selger. Hvis forhandler har undersøkt bilen, kan han ikke senere påberope seg mangler som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, jf. kjøpsloven § 20 (2). Det samme gjelder dersom forhandler uten god grunn har unnlatt å undersøke bilen etter selgerens oppfordring.

Videre gjelder det også en undersøkelsesplikt etter overlevering av bilen, jf. kjøpsloven § 31. I motsetning til kjøpsloven § 20, pålegger ikke kjøpsloven § 31 en umiddelbar plikt til å undersøke bilen ved levering. Det fremgår heller en generell plikt til å undersøke bilen så «snart han etter forholdene har rimelig høve til det». Av forarbeidene fremgår det at ved vurderingen av hvor raskt undersøkelsen må foretas, legges det vekt på hva slags ting kjøpet gjelder og hvor tingen blir levert. Hvis undersøkelsesplikten etter § 31 ikke overholdes fører ikke det direkte til noen rettsvirkning, men det kan etter § 32 føre til at forhandler ikke har rett til å gjøre mangelen gjeldende. Dette skyldes at reklamasjonsfristen etter kjøpsloven § 32 begynner å løpe fra det tidspunktet kjøper “burde” ha oppdaget mangelen. Det er derfor viktig at forhandler undersøker bilen etter et kjøp.

Kan man avtale seg vekk fra ansvar ved salg av bil til forhandler?

Det er ingenting lovmessig i veien for at en inngår avtale om at selger ikke skal ha ansvar ved salg av bil til forhandler. Dette er fordi kjøpsloven er en såkalt deklaratorisk lov, som dermed kan fravikes ved avtale. En del av de større foretakene som kjøper og selger biler har dette som tilbud og standard ved innbytte eller salg av bil. Det som i prinsippet skjer da er at forhandler ved avtale om kjøp/innbytte fraskriver seg alle rettigheter til å reklamere på bilen. Dersom slik avtale ikke er inngått vil imidlertid kjøpslovens bestemmelser om mangler komme til anvendelse, med den følge at selger kan måte forholde seg til reklamasjon og mangelsinnsigelser fra kjøper.

Hva kan forhandleren kreve hvis det er en mangel ved bilen?

Hvis det foreligger en mangel etter kjøpsloven §§ 17,18 eller 19 må forhandler reklamere rettidig for å gjøre mangelen på bilen gjeldende, jf. kjøpsloven § 32. En reklamasjon vil si at forhandleren klager til selger og ber om at selger gjøre noe med mangelen. Etter kjøpsloven må forhandleren reklamere innen «rimelig tid» etter han oppdaget eller burde ha oppdaget den, for å gjøre misligholdsbeføyelser gjeldende. Dette er den relative reklamasjonsfristen, og fremgår av bestemmelsens første ledd. Den absolutte reklamasjonsfristen fremgår av annet ledd, og gir forhandleren en endelig frist på å reklamere på bilen innen to år fra han kjøpte bilen. Hvis det altså oppstår en mangel etter to år fra kjøpet av bilen, kan ikke forhandler kreve misligholdsbeføyelser for mangelen. Det samme gjelder dersom han ikke overholder den relative reklamasjonsfristen.

Forhandleren kan kreve følgende hvis det foreligger en mangel og han har reklamert rettidig;

  • Retting: Selger må rette mangelen uten unødig opphold og uten kostnad for forhandleren. Retting innebærer at du gjør bilen i samsvar med det som var avtalt eller forventet. Hvis retting ikke er mulig eller ikke blir utført innen rimelig tid, kan forhandleren kreve omlevering. Retting fremgår av kjøpsloven §§ 34-36.
  • Omlevering: Selger må levere en tilsvarende bil uten mangler. Det må gjøres på de samme vilkårene som er nevnt over om retting. Omlevering følge av kjøpsloven §§34-36.
  • Prisavslag: Forhandleren kan kreve et forholdsmessig avslag i prisen som svarer til mangelens betydning, jf. kjøpsloven § 38. Forhandleren kan kreve prisavslag hvis verken retting eller omlevering er mulig, eller hvis du ikke gjør dette innen rimelig tid.
  • Heving: Forhandleren kan heve kjøpet, det vil si at avtalen opphører og forhandleren får tilbakebetalt kjøpesummen mot å returnere bilen til deg. Forhandleren kan bare heve kjøpet hvis mangelen er vesentlig, og hvis han eller hun gir deg beskjed om heving innen rimelig tid, jf. kjøpsloven § 39. Les mer om heve private bilkjøp.
  • Erstatning: Forhandleren kan kreve erstatning for tap som følge av mangelen, jf. kjøpsloven § 40. Erstatning kan for eksempel omfatte utgifter til å rette mangelen, omregistreringsavgift, forsikringskostnader og andre kostnader som direkte kan knyttes til mangelen. Forhandleren kan kreve erstatning uavhengig av om han eller hun fremmer andre krav eller om disse ikke kan oppfylles.

Hva bør du gjøre hvis du havner i en tvist med forhandleren?

Hvis du havner i en tvist med forhandleren, kan det være lurt å kontakte en advokat med erfaring innenfor kjøpsrett. En advokat kan hjelpe deg med å vurdere om det foreligger en mangel ved bilen, om forhandleren har reklamert rettidig, og hvilke krav forhandleren kan fremme. En advokat kan også bistå deg med å forhandle med forhandleren, eller eventuelt føre saken for domstolen hvis dere ikke blir enige.

Det er viktig å vite at du kan ha rett til å få dekket advokatutgiftene dine av rettshjelpsforsikringen som du har på bilen. Rettshjelpsforsikringen dekker advokatutgifter i saker som gjelder kjøp og salg av bil, med unntak av en egenandel. Du bør derfor sjekke vilkårene for rettshjelpsforsikringen din, og ta kontakt med forsikringsselskapet ditt for å få godkjent saken.

Ta kontakt med oss

Hvis du har spørsmål om ansvar ved salg av bil til forhandler, eller hvis du trenger juridisk bistand i en slik sak, er du velkommen til å ta kontakt med oss i Advokatfirmaet Verito AS. Vi har lang erfaring og spesialkompetanse innenfor kjøpsrett, og vi tilbyr en gratis og uforpliktende vurdering av saken din. Du kan nå oss på e-post: post@verito.no eller telefon: 24 02 21 20. 

Lurer du på mer om hva vi eventuelt kan bistå med? Les vår artikkel om advokatbistand ved bilkjøp.

Vanlige spørsmål om ansvar ved salg av bil til forhandler

Du kan ikke fraskrive deg reklamasjonsansvaret helt ved salg av bil til forhandler, men du kan begrense det ved å ta et såkalt "som den er"-forbehold. Det betyr at du selger bilen i den stand den er, og at forhandleren må akseptere at bilen kan ha feil eller mangler som du ikke kjenner til eller har opplyst om. Et slikt forbehold vil likevel ikke frita deg for ansvar hvis du har gitt uriktige eller villedende opplysninger om bilen, eller hvis du har holdt tilbake vesentlig informasjon som du burde ha gitt. Et slikt forbehold vil heller ikke frita deg for ansvar hvis du har gitt en garanti for bilens egenskaper eller holdbarhet.

Før du selger bilen til en forhandler, bør du gjøre følgende: Sjekke bilens tilstand og dokumentasjon, og opplyse om eventuelle feil eller mangler som du kjenner til eller som du burde kjenne til. Forhandle om prisen og betingelsene for salget, og skrive en skriftlig kontrakt som beskriver bilen og avtalen. Ta vare på kvittering og kontrakt, og eventuelle andre dokumenter som kan være relevante for salget. Melde fra til Statens vegvesen om eierskifte, og betale omregistreringsavgift hvis det er nødvendig.

Kilder

Artikkelen er skrevet 28.08.2024.

Spør oss om hva som helst. Når som helst

Vi anbefaler ikke å sende personsensitiv informasjon

Flere artikler om samme rettsområde

Bil
Kristoffer Dalvang

Tvist med bilprodusent

Kunde fikk medhold i tvist med bilprodusent Forbrukerklageutvalget gir kunden erstatning i tvist med bilprodusent En kunde har fått medhold i en klagesak mot en kjent bilprodusent etter problemer med ulyd i bilen. Tvisten dreide seg om hvorvidt ulyden skyldtes en designfeil eller ytre påvirkninger, og hvorvidt kunden skulle betale

Les mer »
Bilde med tekst: Kan du heve kjøp av ny bil?
Bil
Kristoffer Dalvang

Kan du heve kjøp av ny bil?

Rettigheter og plikter ved bilkjøp  Kan du heve kjøp av ny bil? Når du kjøper en ny bil, forventer du at den skal fungere feilfritt og oppfylle alle avtaler og forventninger. Men hva skjer når bilen ikke lever opp til disse forventningene? Kan du heve kjøpet og få pengene tilbake?

Les mer »
Bilde med tekst: Opplevd kontraktsbrudd ved bilkjøp?
Bil
Kristoffer Dalvang

Opplevd kontraktsbrudd ved bilkjøp? 

Har du opplevd kontraktsbrudd ved bilkjøp kan det føre til betydelige økonomiske og praktiske utfordringer. Å forstå dine rettigheter og plikter som bilkjøper, samt hvordan du kan håndtere en situasjon med kontraktsbrudd, er avgjørende for å sikre en rettferdig løsning. Denne artikkelen vil gi deg en omfattende veiledning om opplevd

Les mer »
Bilde med tekst: Heving av bilkjøp: forbruker vinner frem med klage
Bil
Kristoffer Dalvang

Heving av bilkjøp: Forbruker vinner frem med klage

Heving av bilkjøp: Forbruker vinner frem med klage Viktig informasjon om advokathjelp ved heving av bilkjøp En fersk dom fra Forbrukerklageutvalget har gitt en forbruker medhold i å heve et bilkjøp etter å ha oppdaget flere mangler ved bilen. Saken illustrerer hvor viktig det kan være å søke advokathjelp ved

Les mer »
Bilde med tekst: Forbruker vant klagesak om bruktbilkjøp
Bil
Kristoffer Dalvang

Forbruker vant klagesak om bruktbilkjøp

Forbruker vant klagesak om bruktbilkjøp: Selger må betale tilbake 35 000 kroner Forbruker har vunnet frem i Forbrukerklageutvalget etter en tvist om heve bilkjøp forhandler Selgeren må betale tilbake kjøpesummen på 35 000 kroner, samt forsinkelsesrenter, til forbrukeren etter at det ble påvist betydelige rustskader på bilen. Kjøpet av den 2008-modellen

Les mer »
Bilde med tekst: Kan man trekke seg fra bilkjøp?
Bil
Kristoffer Dalvang

Kan man trekke seg fra bilkjøp? 

Kan man trekke seg fra bilkjøp? Å kjøpe en bil er en betydelig investering, og noen ganger kan kjøpere angre på avgjørelsen de har tatt. Enten det skyldes en impulsiv beslutning, feilopplysninger fra selgeren, eller uforutsette økonomiske endringer, kan ønsket om å trekke seg fra et bilkjøp oppstå. Men hvilke

Les mer »