Advokat
bistand ved bilkjøp som har utviklet galt

Gratis vudering av saken

Har du en sak så dekker bilforsikring advokat
utgifter

Ved alvorlige eller repeterende feil med bilen kan du ha rett til å heve kjøpet. Dvs. kjøpesummen tilbake og tilbakelevering av bilen. 

Er det først en kjøpsrettslig mangel vil du har rett på at selger utbedrer. I mange tilfeller kan du og velge omlevering.

Prisavslag er aktuelt der hvor det foreligger mangel ved bilen, men heving er ikke aktuelt og heller ikke reparasjon/omlevering.

Du kan på nærmere vilkår reparere bilen selv, og kreve kostnaden erstattet av selger. Ofte er det annet økonomisk tap som også tilkommer saken. 

Ring
24 02 21 20, eller send oss melding

Gratis og uforpliktende vurdering av saken!

1

Kontakt oss på telefon, skjema eller e-post: bilhjelp@kjopsrett-advokat.no

2

Vi foretar en uforpliktende & gratis saksvurdering.

3

Vi tar oss av saken din og kravet ditt. Du slipper bekymringen.

Hvordan vi hjelper deg

Vi sikrer og fremskaffer bevis
Ved bruk av vår erfaring og vårt nettverk av sakkyndige bileksperter sikrer vi bevisene du trenger for å vinne frem med kravet. 1) Når oppstod mangelen, 2) hva er mangelen, 3) Hva koster det å utbedre mangelen?
Vi reklamerer og retter krav til selger
Vi kan reglene og fristene du må kjenne til for å gi korrekt reklamasjon i rimelig tid.
Vi kan jussen
Vi kjenner regelverket, og bruker denne kunnskapen til å finne og argumentere for korrekt løsning i saken.
Rettsprosess
Om selger ikke aksepterer dine krav så tar vi saken til forliksrådet, Forbrukerklageutvalget eller tingretten for å få dom på kravet. Sammen velger vi den prosessen som er best i din sak.
Kostnadene dekkes av bilforsikringen
Sakskostnadene dekkes i stor grad av bilens lovpålagt rettshjelpsforsiking. Som klient betaler man en innledende egenandel og deretter 20% av sakskostnadene. Kostnadene kan og kreves erstattet av selger. Alt i alt blir det rimelig for deg.
Previous slide
Next slide

Hva vi kan hjelpe deg med

Heving av bilkjøp
Vi hjelper deg med å heve kjøpet. Du får pengene tilbake, og bilen går tilbake til selger
Erstatning
Vi hjelper deg med å kreve erstatning for tap og skader du har lidt.
Prisavslag
Vi bistår med å beregne og kreve prisavslag når det foreligger mangel ved bilen.
Retting
Vi bistår deg med å kreve at selger utbedrer mangel ved bilkjøpet.
Reklamasjon
Få støtte til å sende korrekt reklamasjon innen tidsfristene som gjelder.
Previous slide
Next slide

Mer om å heve bilkjøp

Heving av bilkjøp
Vi bistår i kjøpsrettslige problemstillinger for private og næringsdrivende. Vi bistår med alt fra reklamasjon, forhandlinger til forfølging av krav innenfor rettssystemet. Her kan du lese mer om hva heving av bilkjøp innebærer.
Hva innebærer det å heve bilkjøp?
Å heve et kjøp av bil innebærer at kjøper får kjøpesummen tilbake, ofte med tillegg av forsinkelsesrenter. Bilen får selger tilbake. Selger kan kreve et nyttefradrag fra kjøper. Utgangspunktet er at bilen skal tilbakeleveres i tilsvarende stand som ved kjøpet.
Krav til reklamasjon innen rimelig tid
Før et kjøp kan heves må kjøper inngi reklamasjon på mangelen ved bilen som er årsaken til at en ønsker å heve kjøpet. Hvis det er heving av kjøpet man krever må dette fremgå av reklamasjonen. Reklamasjonen bør skje uten ugrunnet opphold, ettersom for den reklamasjon kan medføre at krav om heving tapes. Lovens krav er at reklamasjon skal skje innen "rimelig" tid, uten at dette er en eksakt frist. En beveger seg imidlertid inn i en faresone om reklamasjon ikke har skjedd etter to måneder. Reklamasjon bør gis skriftlig.
Krav om ikke uvesentlig eller vesentlig mangel ved bilen
Enten det er forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven som gjelder så må mangelen ved bilen være alvorlig for at en skal få rett til å heve kjøpet. Dette er også en konkret vurdering i hver sak. Generelt kan det sies at mangler som ikke kan korrigeres ofte er alvorlige, f.eks. om bilen mangler chassisnummer eller det svikt på opplysningsplikten og bilen ikke har de lovede egenskapene. Her er f.eks. motorkraft, rekkevidde eller firehjulstrekksystem klassiske eksempler. Mangler som gjør at bilen ikke kan brukes er og som oftes alvorlige, f.eks. motorhavari.
Heving av kjøpet må enten aksepteres av selger, eller så må en ha dom på kravet
Når en har reklamert og krevd heving av kjøpet på bakgrunn av mangel er det opp til selger å vurdere om kravet skal godtas helt eller delvis, eller om selger er uenig i kravet og velger å avvise det. Her må man da dokumentere og overbevise selger om at en har rett til å kreve heving av bilkjøpet og ev. forhandle med selger. En har mulighet til å møte selger på halvveien, om en ønsker det. Om ingen avtale oppnås må man til retten for å få tvangskraft bak kravet. Dette kan normalt gjøres i forliksrådet, Forbrukerklageutvalget eller tingretten. De forskjellige instansene har ulike fordeler og ulemper. Din advokat vil rådgi deg i hvilken instans som passer deg og din sak.
Hevingsoppgjør
Når kjøper og selger er enige om heving av kjøpet så vil ofte vilkårene for hevingsoppgjøret følge av avtalen. Hvis en har fått dom for kravet vil en normalt følge kjøpslovgivingens bestemmelser. Utgangspunktet er da at kjøper skal ha tilbake kjøpesummen med tillegg av forsinkelsesrenter med et eventuelt fradrag for nytteverdi av bilen - dersom selger har krevd dette. Selger har på sin side rett til at kjøper stiller bilen til disposisjon. Dersom selger ikke forholder seg til avtale eller dom om heving av bilkjøpet så kan en tvangsgjennomføre dette med ytterligere rettsprosesser som omtales som tvangsfullbyrding.
Previous slide
Next slide

Referansesaker

Vår klient solgte VW E-golf til ca. kr 180.000,-. To måneder etter salget havarerte bilmotoren. Kjøper kontaktet advokat og krevde heving av kjøpet, samt erstatning på over kr 40.000,-.
Vi fikk først stanset saken for forliksrådet da domsavsigelse var uønsket, og forhandlet deretter frem en avtale om prisavslag på ca. 30.000,- med motpart. Kjøper kunne da bruke pengene fra prisavslaget på å kjøpe og sette inn ny bilmotor. Sak løst på under 6 måneder, våren 2024.
Vår klient kjøpte en VW transporter til ca. kr 200.000,-. Motoren havarerte kort tid etter overtakelsen. Våre undersøkelser avdekket etterhvert at selger som var en profesjonell bruktbilforhandler visste om problemene med bilen, men valgte å selge den uten å informere om dette. Vi tok ut forliksklage, og fikk fraværsdom på hele kravet med tillegg av forsinkelsesrenter som den gang var på ca. 40.000,-. Sak løst på ca. 12 måneder, sommeren 24.
Vår klient kjøpt en bobil med ca. 3 år gjenstående fabrikkgaranti. Ca. ett år etter overtagelsen ble det oppdaget fukt og fuktinntrengning i bilen. Vår klient søkte da utbedring av forholdet under bilens garanti. Da oppdaget vedkommende imidlertid at fuktbilarantien ikke gjaldt da tidligere eier ikke hadde gjennomført årlig fukttest som var et vilkår for fuktgarantien. Selger hadde imidlertid reklamert med både fabrikk- og fuktgaranti. Vi bistod med å rette krav om utbedring under garantien til selger. Selger godtok etterhvert kravet, utbedret bilen og innestår for fremtidige garantireparasjoner. Sak løst på ca. 3 måneder.

Heving av kjøpet

Vi hjelper deg med heving av avtaler for å beskytte dine rettigheter.

Erstatning

Vi hjelper deg med å kreve erstatning for tap og skader du har lidt.

Prisavslag

Vi tilbyr fleksible betalingsløsninger og gir prisavslag i enkelte saker, avhengig av sakens omfang og varighet.

Retting & omlevering

Vi bistår deg med retting av dokumenter og sikrer at alt er korrekt.

Reklamasjon

Få støtte til å fremme reklamasjoner mot leverandører som ikke overholder avtaler.

Landsdekkende

Vi holder til i Oslo sentrum, men bistår i hele Norge. Det kan vi gjøre fordi vi kan jobbe helt digitalt. Noen rettssaker krever fysisk oppmøte, og da forsøker vi å få rettsaken til Østlandet, og reiser ellers til domstolen som skal avgjøre saken. Vårt nettverk av sakkyndige vil regelmessig trenge tilgang til kjøretøyet. Da har vi en vi bruker i området, eller så finner vi en til deg. 

Big blue skies and white fluffy clouds over the sunlit boardwalks, cafes, restaurants and apartment buildings of the popular Aker Brygge district of central Oslo overlooking the tranquil harbour fjord, Norway. Composite panoramic image created from five contemporaneous sequential photographs. ProPhoto RGB profile for maximum color fidelity and gamut.

De aller fleste sakene løses innenfor dekningsbegrensigen som følger av forsikringen til bilen og saken. Det er da egenandelene som påfaller deg som klient, og dette vil regelmessig ligge mellom kr 12.000,- og kr 24.000,-. Dette er da totale kostnader for vår bistand som klienten betaler, og så dekker forsikringsselskapet resten. Som klient kan du og bestemme omfanget av bistanden. Ønsker du enklere og rimeligere bistand så tilpasser vi arbeidet vårt til det.

Nei, bruk av profesjonelle advokater innebærer ingen risiko i seg selv. Noen prosessformer, så som tingrettsbehandling, innehar en økonomisk risiko om en skulle tape saken. Du må imidlertid ikke ta saken til tingretten. Din advokat vil orientere og rådgi deg om dette. Som kunde hos oss så skal du kjenne til sakskostnader og risiko, å få vår bistand til å velge den løsning som innehar kostnader og risiko som du er komfortabel med. Når saken ikke går til tingretten, men til Forbrukerklageutvalget er kostnadene og risikoen mye lavere - og det er i disse tvisteløsningsorganene at majoriteten av sakene løses.

Aktuelt

Følg oss

Kontakt

Utviklet av Dievo AS for Advokatfirmaet Verito AS