Hva sier forbrukerkjøpsloven om bruktbilkjøp fra forhandler? Når du kjøper en bruktbil fra en forhandler, har du en rekke rettigheter det er viktig å være klar over. Denne artikkelen vil gi en oversikt over de viktigste aspektene ved forbrukerkjøpsloven og hvordan den beskytter forbrukere ved kjøp av bruktbil fra forhandler.
En grundig veiledning for potensielle kjøpere
Hva sier forbrukerkjøpsloven om bruktbilkjøp fra forhandler?
Forbrukerkjøpsloven regulerer kjøp og salg av varer mellom en forbrukere og en næringsdrivende. Med forbruker menes i lovens forstand en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomheten, jf. forbrukerkjøpsloven § 1 tredje ledd. Et eksempel kan være dersom en person kjøper en bruktbil fra en bilforhandler.
Loven har til hensikt å beskytte forbrukernes rettigheter og sikre at de får varer som holder en viss standard. Forbrukerkjøpsloven gjelder også for kjøp av bruktbiler fra forhandlere, og det er viktig å være klar over hvilke bestemmelser som gjelder i slike tilfeller.
Hovedpunkter i forbrukerkjøpsloven
Forbrukerkjøpsloven er en ufravikelige lov, som vil si at bestemmelsen ikke kan fravikes til skade for forbrukeren, jf. forbrukerkjøpsloven § 3. Noen av de viktigste punktene i loven er:
- Reklamasjonsrett
- Angrerett
- Selger opplysningsplikt
- Prisavslag og heving
Punktene vil i det følgende bli nøyere gjennomgått.
Reklamasjonsrett ved bruktbilkjøp
Reklamasjonsretten er en av de viktigste beskyttelsene forbrukerkjøpsloven gir. Retten til å reklamere fremgår av forbrukerkjøpsloven § 27. Ved kjøp av bruktbil fra forhandler har forbrukeren som utgangspunkt rett til å reklamere på feil og mangler i to år etter du overtok bruktbilen, jf. andre ledd. Likevel kan du ha rett til å reklamere i inntil fem år etter du overtok bruktbilen, dersom bruktbilen var ment å vare vesentlig lenger ved vanlig bruk.
Det gjelder imidlertid også en relativ reklamasjonsrett etter bestemmelsens første ledd. For å gjøre mangelen gjeldende må du ha reklamert innen rimelig tid etter du oppdaget eller burde oppdaget mangelen eller feilen ved brukbilen. Hva som ligger i «rimelig tid» vil variere, men etter forbrukerkjøpsloven kan denne fristen aldri være kortere enn to måneder etter du oppdaget mangelen, jf. forbrukerkjøpsloven § 27 første ledd andre punktum.
Eksempelvis, hvis en bruktbil viser seg å ha en alvorlig motorfeil som dukker opp noen måneder etter kjøpet, har forbrukeren rett til å reklamere på denne feilen. Forhandleren har da plikt til å rette feilen, tilby en tilsvarende bil som erstatning, eller gi et prisavslag. Dersom feilen er så alvorlig at bilen ikke kan brukes som forutsatt, kan forbrukeren kreve heving av kjøpet og få pengene tilbake.
Angrerett ved bruktbilkjøp
Hva sier forbrukerkjøpsloven om bruktbilkjøp fra forhandler når det kommer til angrerett? Forbrukerkjøpsloven gir også forbrukeren rett til å angre kjøpet innen 14 dager etter at bilen er mottatt, jf. henvisningene til angrerettloven i forbrukerkjøpsloven. Dette gjelder imidlertid kun dersom bilen er i vesentlig samme stand som da den ble mottatt. Hvis bilen har blitt brukt eller skadet i perioden, kan angreretten falle bort. Det er også viktig å merke seg at angreretten gjelder kjøp gjort utenfor fast utsalgssted, som for eksempel kjøp via internett eller telefonsalg, jf. angrerettloven § 1.
Dersom du for eksempel kjøper en bruktbil fra en forhandler via internett, har du rett til å angre kjøpet innen 14 dager etter at bilen er levert, jf. angrerettloven § 21. Du må da returnere bilen til forhandleren i samme stand som da du mottok den, og forhandleren er forpliktet til å refundere kjøpesummen.
Selgers opplysningsplikt ved bruktbilkjøp
Selgers opplysningsplikt fremgår av forbrukerkjøpsloven § 16 første ledd bokstav b og c. Forhandleren har plikt til å gi forbrukeren nødvendige opplysninger om bilen, slik at forbrukeren kan gjøre et informert valg. Dette inkluderer blant annet opplysninger om bilens tidligere bruk, eventuelle skader og servicehistorikk. Hvis forhandleren unnlater å gi slike opplysninger, kan forbrukeren ha krav på prisavslag eller heving av kjøpet.
For eksempel, hvis en forhandler unnlater å informere om at bilen har vært utsatt for en alvorlig kollisjon tidligere, og dette viser seg etter kjøpet, kan forbrukeren kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Det samme gjelder dersom forhandleren ikke opplyser om alvorlige tekniske feil som reduserer bilens verdi eller sikkerhet.
Prisavslag og heving ved bruktbilkjøp
Hva sier forbrukerkjøpsloven om bruktbilkjøp fra forhandler? Hvis bruktbilen har mangler som ikke var opplyst om ved kjøpet eller bruktbilen avviker fra det som var avtalt mellom forbrukeren og selger, kan forbrukeren kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Dette gjelder spesielt dersom manglene er av en slik art at bilen ikke kan brukes som forutsatt. Hva som anses som en mangel etter forbrukerkjøpsloven fremgår av lovens § 16. For å kunne kreve heving av kjøpet, må mangelen være vesentlig, jf. forbrukerkjøpsloven § 32. Hva som ligger i vesentlighetskravet avhenger av en konkret vurdering av saken, hvor en rekke momenter må vurderes.
Ved mindre feil og mangler kan forbrukeren kreve prisavslag, jf. forbrukerkjøpsloven § 31. Prisavslaget skal tilsvare den verdireduksjonen mangelen medfører. For eksempel, dersom en bruktbil viser seg å ha rustskader som ikke ble opplyst om ved kjøpet, kan forbrukeren kreve et prisavslag som tilsvarer kostnadene ved å utbedre skadene.
For at forbrukeren skal ha rett til å kreve prisavslag eller heving, må først selgers rett til å omlevere eller rette bruktbilen, være uttømt, jf. forbrukerkjøpsloven §§ 31 og 32. Hvis selge ikke innen rimelig tid, uten vesentlig ulempe og uten kostnad for forbruker, har rettet eller omlevert bruktbilen, kan forbruker gjøre andre krav som prisavslag og heving gjeldende, jf. forbrukerkjøpsloven § 30 første ledd. I tillegg er det viktig å merke seg at selger kun har rett til å forsøke retting og omlevering én gang, ved mindre det er rimelig at selger får et nytt forsøk, jf. forbrukerkjøpsloven § 30 fjerde ledd.
Les mer om prisavslag her
Eksempler på vesentlige mangler
Noen eksempler på vesentlige mangler som kan gi grunnlag for heving av kjøpet, er:
- Alvorlige mekaniske feil: Feil som gjør at bilen ikke kan brukes på vanlig måte, som et motorhavari eller alvorlige problemer med girkassen.
- Skjulte skader: Skader som ikke var opplyst om ved kjøpet, for eksempel omfattende rustskader eller strukturelle skader etter en kollisjon.
- Feil ved bilens sikkerhetssystemer: Alvorlige feil ved sikkerhetssystemer som bremser, airbag eller styringssystemer, som kan påvirke bilens trafikksikkerhet.
Hvis en forbruker oppdager slike vesentlige mangler etter kjøpet, har de rett til å kreve heving av kjøpet og få pengene tilbake. Dette gjelder særlig dersom manglene ikke kan utbedres eller dersom det vil være urimelig kostbart å utbedre dem.
Krav til bruktbiler
Når det gjelder bruktbiler, er det noen spesifikke krav som må oppfylles for at bilen skal anses å være i samsvar med forbrukerkjøpsloven. Disse kravene inkluderer blant annet:
- Kjøretøyets tilstand: Bruktbilen skal være i en slik tilstand som forbrukeren med rimelighet kan forvente, tatt i betraktning alderen, kjørelengden og den prisen som er betalt. Dette betyr at det ikke skal være skjulte feil eller mangler som reduserer bilens verdi eller bruksverdi betydelig.
- Dokumentasjon: Forhandleren skal gi forbrukeren nødvendig dokumentasjon om bilens tidligere bruk, servicehistorikk og eventuelle skader. Dette inkluderer blant annet eventuelle reparasjoner og vedlikehold som har blitt utført på bilen, samt informasjon om tidligere eiere og eventuell kollisjonshistorikk.
- Trafikksikkerhet: Bruktbilen skal være trafikksikker og i stand til å bli registrert og brukt på lovlig vis. Dette betyr at bilen skal oppfylle de tekniske kravene som gjelder for kjøretøy i Norge, inkludert krav til bremser, lys, dekk og andre sikkerhetsmessige aspekter.
Praktiske råd ved bruktbilkjøp
Når man skal kjøpe bruktbil fra forhandler, er det noen praktiske råd som kan være nyttige å følge:
- Be om en tilstandsrapport: Be om en tilstandsrapport fra en uavhengig fagperson. Dette kan avdekke eventuelle skjulte feil eller mangler før kjøpet gjennomføres.
- Gå nøye gjennom bilens servicehistorikk: Gå nøye gjennom bilens servicehistorikk og dokumentasjon. Dette kan gi en indikasjon på hvordan bilen har blitt vedlikeholdt og om det har vært noen alvorlige reparasjoner tidligere.
- Prøvekjør bilen: Ta en grundig prøvekjøring for å avdekke eventuelle feil eller mangler. Vær spesielt oppmerksom på motorlyder, girskift og bremsefunksjon.
- Les gjennom forbrukerkjøpsloven: Les gjennom forbrukerkjøpsloven for å være klar over dine rettigheter. Dette kan hjelpe deg til å være bedre forberedt dersom det skulle oppstå problemer etter kjøpet.
Rettshjelpsforsikring
De fleste bilforsikringer har rettshjelpsforsikring, som vil si at forsikringen dekker eventuelle advokatutgifter ved en tvist som omhandler bruktbilen. Dette inkluderer kostnader til juridisk bistand dersom du må gå til sak mot forhandleren for å få gjennomslag for dine krav. Det vanligste er at forsikringen dekker 80% av utgiftene, mens forbrukeren dekker resterende 20%, i tillegg til en fastsatt egenandel. Dersom du opplever problemer med bruktbilkjøpet ditt, kan det derfor være lurt å sjekke vilkårene i din rettshjelpsforsikring og eventuelt kontakte en advokat for å få råd og veiledning.
Vanlige spørsmål
Hva skal til for å reklamere på en bruktbil?
For å reklamere på en bruktbil, må du oppdage feilen innenfor reklamasjonstiden og gi beskjed til forhandleren innen rimelig tid. Dette betyr at du må kontakte forhandleren så snart du oppdager feilen, og informere om hva som er galt. Husk å dokumentere feilen så godt som mulig, for eksempel ved å ta bilder eller få en skriftlig vurdering fra en mekaniker.
Har jeg angrerett ved kjøp av bruktbil fra forhandler?
Ja, du har angrerett innen 14 dager etter at bilen er mottatt, forutsatt at den er i vesentlig samme stand som da den ble mottatt. Angreretten gjelder imidlertid kun ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted, som kjøp via internett eller telefonsalg. Hvis du kjøper bilen direkte fra forhandlerens lokaler, gjelder ikke angreretten.
Hva gjør jeg hvis bilen har skjulte mangler?
Hvis bilen har skjulte mangler, kan du kreve retting, omlevering, prisavslag eller heving av kjøpet, avhengig av hvor alvorlige manglene er. Kontakt forhandleren og informer om manglene så snart du oppdager dem.
Kan jeg få dekket advokatutgifter ved en tvist om bruktbilen?
Ja, hvis du har rettshjelpsforsikring på bruktbilen kan du få dekket advokatutgifter ved en tvist. Rettshjelpsforsikringen dekker vanligvis deler av kostnader til juridisk bistand knyttet til tvister om kjøp og salg av bruktbil. Sjekk vilkårene i din forsikring for å se hva som dekkes, og kontakt forsikringsselskapet ditt for å få mer informasjon.
Ta kontakt med oss
Dersom du har kjøpt en bruktbil, og du opplever at det er noe ved bilen som ikke stemmer, kan det være lurt å ta kontakt med en advokat. En advokat vil kunne gi deg råd for hvordan du bør gå frem, hjelpe deg med å fremme krav for selgeren og bistå i en eventuell rettssak. For en vurdering av saken din, ta kostnadsfritt kontakt med Advokatfirmaet Verito AS. E-post: post@verito.no og telefonnummer 24 02 21 20.
Artikkelen er skrevet 22.10.2024.