Har man garanti på bruktbil? 

Bilde med tekst: Har man garanti på bruktbil?

Innholdsfortegnelse

Har man garanti på bruktbil? 

Rettigheter og garantier ved kjøp av bruktbil 

Har man garanti på bruktbil? Når man kjøper en bruktbil, er det viktig å vite om det følger med en garanti på bruktbilen. Garantien kan nemlig være avgjørende for hvilke rettigheter du har som kjøper. Artikkelen vil i det følgende gå nærmere inn på hva en bruktbilgaranti er.   

Hva er en bruktbilgaranti? 

En bruktbilgaranti er en avtale mellom selger og kjøper hvor selger kan påta seg å bære en risiko som ellers, etter bakgrunnsretten, ville ligget hos kjøper. Det kan for eksempel være at selger påtar seg ansvaret for at bilen oppfyller visse kvalitetskrav i en bestemt periode etter kjøpet. Bruktbilgarantien gjelder i tillegg til det som fremgår av bestemmelsene om reklamasjon i kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven. Med andre ord får ikke garantiavtalen en reell betydning, hvis den stiller kjøperen dårligere enn reklamasjonsreglene i kjøpslovene.  

Hva som kan sies å være en bruktbilgaranti fra selgerens side, beror på en tolkning av partenes avtale. Ikke alle opplysninger en selger gir om bruktbilen, kan nemlig anses som en garanti. For at det skal anes som en garanti må det forutsettes at kjøperen på grunnlag av opplysningens betydning, og måten den er gitt på, hadde særlig grunn til å forutsette at tingen ikke skulle avvike fra det opplyste, jf. forarbeidene Ot.prp.nr. 80 (1986-1987) s.93. Det klareste eksemplet på en garanti, er der det uttrykkelig er skrevet i kjøpsavtalen at noe er en garanti. Men en garanti kan også foreligge der selgeren under sin markedsføring eller under kontraktforhandlinger har vist til spesielle egenskaper ved bruktbilen som har gjort at kjøperen har tillit til at nettopp disse egenskapene foreligge.  

Garanti er lovfestet i forbrukerkjøpsloven § 18a. Tilsvarende bestemmelse finnes ikke i kjøpsloven. Likevel gjelder garanti likt i kjøpsloven som i forbrukerkjøpsloven, ettersom garanti er en avtale mellom selger og kjøper uavhengig av loven.  

Hovedmomenter ved bruktbilgarantier 

Innholdet og varigheten av en bruktbilgaranti 

Har man garanti på bruktbil? Ettersom en garanti er en avtale selger på eget initiativ inngår med kjøper, er det opptil selger selv å bestemme varigheten og innholdet i garantien. Det naturlige er likevel at garantien gir kjøper nærmere avgrensede rettigheter ved mangle eller feil med bruktbilen for en viss periode. For eksempel kan en garanti gi kjøper lenger tid til å reklamere på mangler enn det kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven i utgangspunktet gir. I slikt tilfelle har garantien en reell betydning for kjøper. I andre tilfeller der garantien ikke gir kjøper bedre rettigheter enn det som fremgår av kjøpslovene, vil ikke garantien ha noen reell betydning for kjøper.  

For garantier som er gitt i tilknytning til kjøp etter kjøpsloven, er det viktig å bemerke at kjøpsloven er en deklaratorisk lov. Det vil si at kjøpsloven som utgangspunkt er fravikelig ved avtale. Tvister oppstår derfor ofte der selger har gitt en dårligere garanti enn det som følger av reglene om reklamasjon i kjøpsloven. Om det er avtalen eller kjøpsloven som må vike, vil bero på en konkret tolkning av hva avtalen om garanti sier.  

Forbrukerkjøpsloven er en preseptorisk lov, som vil si at den ikke kan fravikes ved avtale. Med andre ord vil uansett forbrukerkjøpsloven gå foran avtalen, dersom avtalen stiller forbrukeren dårligere enn loven.  

Hvordan bruker en bruktbilgaranti 

For å bruke garantien må du kontakte selgeren og oppgi at produktet har en feil eller mangel, samt beskrive problemet. Du trenger ikke spesifisere hva du ønsker av selger, men det kan likevel være nyttig å gjøre det. Innenfor rimelighetens grenser er det i utgangspunktet opp til selger hvordan problemet løses, enten det er ved reparasjon eller ved å levere en ny bruktbil. Ofte vil det være presisert i avtalen hvordan garanti kan brukes, og hva kjøper da kan kreve av selger. 

Hva skjer når en bruktbilgaranti utløper 

Når garantitiden utløper, kan du ikke lenger få feilene ved produktet rettet eller omlevert. Men dersom garantitiden er kortere enn reklamasjonsfristen, beholder du fortsatt reklamasjonsretten etter garantien har gått ut. For eksempel, hvis garantien varer i ett år, men feilen først oppstår etter 1,5 år, har du fortsatt rett til å reklamere i minst to år i henhold til kjøpsloven eller fem år etter forbrukerkjøpsloven. Dette betyr at du kan klage, men da baseres klagen seg på et annet grunnlag enn garantien.

Forholdet mellom garanti og reklamasjonsrett

Det er ofte misforståelser rundt forholdet mellom garanti og reklamasjonsrett. Reklamasjonsretten er en lovfestet rettighet som gir kjøperen mulighet til å klage på mangler ved bilen i en gitt periode etter kjøpet, jf. kjøpsloven § 32 og forbrukerkjøpsloven § 27. En garanti er derimot en avtale mellom selger og kjøper, hvor selger kan påta seg ansvar for noe, utover det som fremgår av loven. Til forskjell fra reklamasjon, er garanti noe selger kan velge å forplikte seg til.  

Reklamasjonsretten vil alltid gjelde uavhengig av om det er gitt en garanti ved kjøpet eller ikke. Som utgangspunkt har kjøper rett til å reklamere på mangelen innen to år etter reglene i kjøpsloven, og innen fem år etter reglene i forbrukerkjøpsloven. Det er ingen regler om varigheten av en garanti, ettersom det er opptil selger selv å sette vilkårene for garantien. Jo lenger garantien er, jo lenger tar selger ansvar for mangler som oppstår på bruktbilen. 

Det er viktig å merke seg at garantier ikke kan stille kjøper dårligere enn det som følger av reklamasjonsreglene i kjøpslovene. Med andre ord har en garanti ingen reell betydning dersom den stiller kjøperen dårligere enn kjøpslovene gjør. For eksempel hvis selger gi deg en ett års garanti på bruktbilen, vil du fortsatt kunne bruke din rett til å reklamere i to eller fem år etterpå, dersom det oppstår en mangel. Garantien har da ingen reell betydning.  

Typer av garantier 

Garantier kan variere stort når det gjelder omfang og varighet. Her er de vanligste typene garantier man kan støte på ved kjøp av bruktbil: 

Nybilgaranti  

Noen bruktbiler kan fortsatt være dekket av den opprinnelige nybilgarantien. En nybilgaranti er en garanti de aller fleste bilprodusenter i Norge har på nye produserte biler. Vanligvis strekker nybilgarantien seg til minimum fem år eller inntil bilen har nådd ett visst antall kjørte kilometer. Et eksempel er Kia som tilbyr garanti på syv år, eller til du har nådd kilometerbegrensningen på 150 000 km, på alle sine nyproduserte biler. Det er viktig å merke seg at nybilgarantien følger bilen, ikke eieren, så lenge garantiperioden ikke har utløpt. Det er derfor viktig å undersøke hvorvidt denne garantien fortsatt er gyldig ved kjøp av bruktbil. 

Bruktbilgaranti 

Bruktbilforhandlere kan tilby sine egne garantier som en del av bruktbilsalget. Det er viktig å merke seg at dette er en «kan»-garanti. Selger plikter altså ikke å gi noen slik garanti. Dette fører til at bruktbilgarantiene variere både i dekning og varighet, ettersom det er bruktbilforhandleren selv som bestemmer vilkårene for garantien. Det anbefales derfor å lese nøye gjennom vilkårene i avtalen, og gjøre seg kjent med hva bruktbilgarantien dekker og eventuelt hvilke begrensinger som følger med.  

Ettermarkedsgaranti 

Kjøpere kan også velge å kjøpe en ettermarkedsgaranti fra et forsikringsselskap. Ettermarkedsgaranti er en garanti som tilbys etter at den opprinnelige tidligere nybilgarantien eller bruktbilgarantien har utløpt. Garantien gir ekstra beskyttelse mot kostnader for reparasjon av tekniske feil og mangler som kan oppstå senere. Disse garantiene kan tilpasses kjøperens behov og kan dekke et bredt spekter av komponenter. Et eksempel på forsikringsselskap som tilbyr ettermarkedsgaranti er AutoConcept Insurance AB. Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på at det er lurt å undersøke dekningen og vilkårene for slike garantier nøye.  

Hva dekkes vanligvis av bruktbilgarantien? 

Dekningen i en bruktbilgaranti varierer avhengig av garantileverandør, bilens alder, kjørelengde og valgt garantinivå. Typisk vil bruktbilgarantien gi beskyttelse mot kostbare reparasjoner av spesifikke feil og tekniske problemer som oppstår etter kjøpet, og kan inkludere: 

  • Motor 
  • Girkasse 
  • Drivverk 
  • Elektroniske systemer 
  • Aircondition 
  • Styring- og bremsesystemer 

Det er viktig å merke seg at slitedeler som bremser, dekk og vindusviskere ofte ikke dekkes av garantien. Noen garantier kan også ha egenandeler som må betales ved reparasjoner. 

Hvordan gjøre krav på garantien? 

Hvis det oppstår en feil på bilen som dekkes av garantien, må kjøperen vanligvis følge disse trinnene for å gjøre krav på garantien: 

  • Kontakt selgeren eller garantigiveren så snart feilen oppdages. 
  • Gi en detaljert beskrivelse av problemet og eventuelle bevis for at feilen var til stede ved kjøpstidspunktet. 
  • Følg de spesifikke kravene i garantien for inspeksjon og reparasjon. Dette kan innebære å ta bilen til et autorisert verksted eller en spesifikk serviceleverandør. 

Hva skal man passe på i garantivilkårene? 

Når man kjøper en bruktbil med garanti, er det flere viktige punkter å passe på i garantivilkårene: 

  • Dekningsområde: Hva dekkes og hva dekkes ikke av garantien? Enkelte garantier kan ha betydelige begrensninger i hva som dekkes. 
  • Varighet: Hvor lenge varer garantien? Sjekk hvor mange år eller hvor mange kjørte kilometer garantien gjelder for. 
  • Servicekrav: Er det nødvendig med regelmessig service på et autorisert verksted for at garantien skal være gyldig? Noen garantier krever spesifikt vedlikehold og dokumentasjon. 
  • Egenandel: Er det egenandel for reparasjoner som dekkes av garantien? Hvis ja, hvor mye er denne egenandelen? 
  • Overførbarhet: Kan garantien overføres til en ny eier hvis bilen selges videre? 

Rettigheter og plikter ved bruktbilkjøp 

Ved kjøp av bruktbil er det viktig å være klar over hvilke rettigheter man har som kjøper, men også hvilke plikter man må oppfylle. Kjøperen har et ansvar for å undersøke bilen nøye før kjøp, og eventuelle mangler som oppdages etter kjøpet må kunne bevises var til stede ved kjøpstidspunktet for å kunne kreve misligholdsbeføyelser. 

Her kan du lese mer om Rettigheter ved bruktbilkjøp

Hvordan unngå tvist med selger 

For å unngå tvist med selger ved kjøp av bruktbil, bør man: 

  • Be om en omfattende tilstandsrapport fra en uavhengig tredjepart. 
  • Sjekke bilens historikk og om den har vært involvert i ulykker. 
  • Kontrollere at all dokumentasjon er i orden, inkludert servicehistorikk og eventuelle reparasjoner. 
  • Prøvekjøre bilen for å avdekke eventuelle skjulte feil. 
  • Sjekke om det er en garanti på bruktbilen. Hvis det er en garanti, bør du sjekke hva vilkårene for garantien er og eventuelt om det følger noen begrensninger. 
  • Forhandle om pris basert på bilens tilstand og markedets verdivurdering. 

Hvordan håndtere en tvist 

Hvis det oppstår en tvist mellom kjøper og selger, er det flere steg man kan følge: 

  • Prøv å løse tvisten i minnelighet. En åpen og ærlig kommunikasjon kan ofte løse mange problemer. 
  • Hvis minnelig løsning ikke er mulig, kan man ta kontakt med en advokat for juridisk rådgivning. 
  • Man kan også klage til Forbrukerrådet, som kan bistå i tvisteløsning mellom privatpersoner og næringsdrivende. 
  • Dersom saken ikke løses gjennom Forbrukerrådet, kan man bringe saken inn for Forbrukerklageutvalget eller domstolene. 

Å vite hvilke rettigheter og plikter som gjelder ved kjøp av bruktbil kan spare deg for mange problemer i ettertid. Ta deg tid til å sette deg inn i lovverket og de garantibetingelsene som gjelder for bilen du vurderer å kjøpe. 

Vanlige spørsmål

Slitedeler som bremser, dekk, clutch og vindusviskere dekkes vanligvis ikke av bruktbilgarantien. Det er også vanlig at kosmetiske skader som riper og bulker ikke dekkes. 

Ja, det er mulig å kjøpe en ettermarkedsgaranti gjennom et forsikringsselskap som kan dekke ulike komponenter av bilen. Disse garantiene kan skreddersys for å møte dine behov og kan dekke alt fra motor og girkasse til elektroniske systemer. 

Du bør kontakte selgeren eller garantigiveren straks feilen oppdages, og følge prosedyrer for inspeksjon og reparasjon som er oppgitt i garantivilkårene. Det kan også være nødvendig å dokumentere feilen med bilder eller videoer. 

Servicehistorikk er svært viktig da den viser hvordan bilen har blitt vedlikeholdt og kan påvirke gyldigheten av eventuelle garantier. En fullstendig og oppdatert servicehistorikk kan også øke bilens verdi og gi trygghet for kjøperen.

Kontakt oss 

Dersom du har spørsmål angående garantier på bruktbiler, kan du ta kontakt med oss i Advokatfirmaet Verito AS for en kostnadsfri vurdering av din sak. Vi i Verito har lang erfaring innenfor avtale- og kjøpsrett. For en vurdering av saken din, ta kontakt med Advokatfirmaet Verito AS på e-post: post@verito.no eller telefonnummer 24 02 21 20.

Artikkelen er for ordensskyld skrevet 30.10.2024. 

Spør oss om hva som helst. Når som helst

Vi anbefaler ikke å sende personsensitiv informasjon

Flere artikler om samme rettsområde

Bilde med tekst: hva slags ansvar har du ved privat salg av bil?
Bil
Kristoffer Dalvang

Hva slags ansvar har du ved privat salg av bil? 

Hva slags ansvar har du ved privat salg av bil?  Hva slags ansvar har du ved privat salg av bil? Når du selger bilen din privat, er det viktig å være klar over de juridiske forpliktelsene du har som selger. Denne artikkelen gir en oversikt over ansvaret som følger med

Les mer »
Bilde med tekst: hva sier forbrukerkjøpsloven om bruktbilkjøp fra forhandler
Bil
Kristoffer Dalvang

Hva sier forbrukerkjøpsloven om bruktbilkjøp fra forhandler? 

Hva sier forbrukerkjøpsloven om bruktbilkjøp fra forhandler? Når du kjøper en bruktbil fra en forhandler, har du en rekke rettigheter det er viktig å være klar over. Denne artikkelen vil gi en oversikt over de viktigste aspektene ved forbrukerkjøpsloven og hvordan den beskytter forbrukere ved kjøp av bruktbil fra forhandler.

Les mer »
bilde med tekst: heving ved kjøp av kollisjonsskadet kjøretøy
Bil
Kristoffer Dalvang

Heving ved kjøp av kollisjonsskadet kjøretøy

Hvis du etter kjøp oppdager at kjøretøyet tidligere er kollisjonsskadet, kan dette medføre betydelig økonomisk tap og sikkerhetsbekymringer. I denne artikkelen vil vi gå gjennom hvilke rettigheter du har som kjøper når du oppdager slike skader, og hvordan du kan gå fram for heving ved kjøp av kollisjonsskadet kjøretøy i

Les mer »
Bilde med tekst: Har du solgt bil og kjøper klager?
Bil
Kristoffer Dalvang

Har du solgt bil og kjøper klager?

Har du solgt bil og kjøper klager? Når man selger en bil, kan det oppstå situasjoner hvor kjøperen klager på ulike problemer eller feil ved bilen. Det er viktig å være forberedt og vite hvordan man skal håndtere slike klager på en profesjonell og rettferdig måte. I denne artikkelen vil vi

Les mer »
Bilde med tekst: Gjelder det angrerett ved bilkjøp? (angrerettsloven, angrefrister mv.) 
Bil
Kristoffer Dalvang

Gjelder det angrerett ved bilkjøp?

Angrerett ved bilkjøp er et viktig tema for mange forbrukere. Denne artikkelen vil redegjøre for hvordan angrerett fungerer, hvilke frister som gjelder, og hvilke lovbestemmelser som regulerer dette området. Les videre for å få en grundig forståelse av dine rettigheter ved bilkjøp. Gjelder det angrerett ved bilkjøp? (angrerettsloven, angrefrister mv.) 

Les mer »
Bilde med tekst: advokathjelp ved heving av bilkjøp
Bil
Kristoffer Dalvang

Advokathjelp ved heving av bilkjøp

Advokathjelp ved heving av bilkjøp kan være avgjørende for å sikre at dine rettigheter blir ivaretatt. Denne artikkelen gir en grundig innføring i de relevante lovbestemmelsene og praksisen rundt heving av bilkjøp, med konkrete eksempler på hvordan en advokat kan bistå.   Advokathjelp ved heving av bilkjøp  Hva innebærer heving av

Les mer »