Heving ved skjulte feil og mangler på bil

bilde med tekst: Heving ved skjulte feil og mangler på bil

Innholdsfortegnelse

Heving ved skjulte feil og mangler på bil  

Hvis du nylig har kjøpt en bil og oppdager at det foreligger skjulte feil eller mangler på bilen, har du en rekke rettigheter. Denne artikkelen gir deg en oversikt over heving ved skjulte feil og mangler på bil, og hvilke rettigheter du har som kjøper og hvordan du kan gå frem for å heve kjøpet. 

Forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven ved skjulte feil og mangler? 

Hvis du oppdager at det foreligger en skjult feil eller mangel ved bilen din, har du en rekke rettigheter. Hvilke rettigheter og på hvilke vilkår avhenger av om bilkjøpet er foretatt etter reglene i kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven. Kjøpsloven gjelder kjøp mellom to næringsdrivende, eller kjøp mellom to private parter. For eksempel er kjøpet foretatt etter reglene i kjøpsloven hvis du kjøper en bil fra en annen privat person.  

Forbrukerkjøpsloven regulere på den andre siden bilkjøp mellom en næringsdrivende og en forbruker. Med forbruker menes en person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomheten, jf. forbrukerkjøpsloven § 1. Du faller innenfor virkeområde for forbrukerkjøpsloven dersom du for eksempel kjøper en bil fra en forhandler. Det er viktig å være klar over hvilken lov som kommer til anvendelse på din sak, ettersom lovene i enkelte tilfeller gir ulikt vern. 

Hva er skjulte feil og mangler? 

Skjulte feil og mangler er problemer med bilen som ikke var synlige eller kjent for kjøper på kjøpstidspunktet. Disse kan inkludere mekaniske feil, elektriske problemer, eller andre defekter som påvirker bilens funksjon og verdi. Hva som anses som mangler er videre definert i kjøpsloven §§ 17-19 og forbrukerkjøpsloven § 16. Som utgangspunkt foreligger det en mangel dersom bilen fraviker det som er avtalt mellom deg og selger i kjøpsavtalen. Mangler kan også foreligge dersom selger har unngått å gi relevante opplysninger om bilen, eller hvis selger har gitt uriktige opplysninger om bilen. Eksempel kan være der selger opplyser at bruktbilen kun har kjørt 80 000 km, men du oppdager etter overtagelse at bilen har gått 150 000 km. I slikt tilfelle kan du ha rett til å reklamere på kjøpet, og kreve heving.  

Ifølge kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven har selgeren ansvar for skjulte feil som oppdages etter levering, jf. kjøpsloven § 21 og forbrukerkjøpsloven § 18. Bevisbyrden for at mangelen forelå på leveringstidspunktet påhviler imidlertid som utgangspunkt kjøperen. Forbrukerkjøpsloven § 18 første ledd presiserer derimot at hvis ikke noe annet blir bevist, skal en mangel som oppstår inntil to år etter levering av bilen anses for å ha eksistert ved leveringen. Slik presisering finnes ikke i kjøpsloven. I kjøpsloven er forutsetningen for at selgeren må ta ansvar for mangelen at den ikke er en følge av kjøperens bruk eller slitasje, og at mangelen ikke burde blitt oppdaget av kjøper før kjøpet, jf. kjøpsloven § 20. Det følger ingen slik undersøkelsesplikt av forbrukerkjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven gir, etter bestemmelse som er gjennomgått, et sterkere vern ved skjulte feil enn kjøpsloven.   

Eksempler på typiske skjulte feil og mangler på bil 

Det finnes mange eksempler på skjulte feil og mangler som kan oppstå ved kjøp av en bil. Her er noen vanlige, men ikke uttømmende eksempler: 

  • Mekaniske feil: Dette omfatter problemer med viktige komponenter som motor, girkasse og andre deler som kan være defekte uten å være åpenbare ved kjøpet. 
  • Elektriske feil: Defekter i bilens elektriske system, som feil i datamaskin, sensorer, ledninger eller batteri, kan føre til at elektroniske funksjoner svikter. 
  • Rustskader: Skjulte rustskader, som ofte er vanskelige å oppdage, kan være plassert på utilgjengelige steder som under bilen eller inni paneler. 
  • Tidligere ulykker eller skader: Bilen kan ha vært involvert i en ulykke tidligere, og selv etter reparasjoner kan det være skjulte strukturelle skader som ikke er synlige ved første inspeksjon. 
  • Problemer med bremsesystem eller klima- og varmesystemer: Slike feil kan være vanskelige å oppdage ved første inspeksjon av bilen. 
  • Defekt airbag: Airbagen kan være utløst tidligere uten å ha blitt korrekt reparert, eller den kan ha en feil som hindrer den i å fungere som den skal. 

Rettigheter ved skjulte feil og mangler 

Som kjøper har du flere rettigheter hvis du oppdager skjulte feil og mangler på bilen. Du kan for eksempel kreve at selgeren retter mangelen eller omleverer bilen, gir deg et prisavslag, eller i noen tilfeller, heve kjøpet i sin helhet. Heving er den mest inngripende misligholdsbeføyelsen, og benyttes kun om andre mindre inngripende misligholdsbeføyelser ikke kommer til anvendelse. Hva som skal til for å heve og hvordan du gjør det skal i det følgende avklares.  

Vilkår for heving av bil ved skjulte feil og mangler 

For å kunne heve et bilkjøp på grunn av skjulte feil og mangler, må en rekke vilkår være oppfylt: 

  1. Selgers rett til retting av mangelen eller omlevering av bilen må være uttømt. 
  1. Mangelen må være vesentlig, eller ikke uvesentlig, avhengig av om kjøpet reguleres av kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven.  
  1. Kjøper må ha reklamert innenfor fristene som fremgår av kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven.  

Vilkårene vil i det følgende bli nærmere gjennomgått. 

Selgers rett til retting og omlevering 

For at kjøper skal kunne gjøre gjeldende et krav om heving, må selgers rett til å forsøke å rette mangelen ved bilen eller omlevere bilen, være uttømt, jf. kjøpsloven § 37 og forbrukerkjøpsloven §§ 31-32. Et samlebegrep som ofte brukes om de to rettighetene er «avhjelp», og de er lovfestet i kjøpsloven §§ 34 og 36, og forbrukerkjøpsloven §§ 29 og 30. Med retting menes å reparere bilen, mens det med omlevering menes å erstatte bilen med en tilsvarende bil. Avhjelpen skal skje uten kostnad for selger, uten vesentlig ulempe og innen rimelig tid etter at kjøper har reklamert. Dersom disse tre vilkårene ikke oppfylles, kan kjøper kreve andre misligholdsbeføyelser, slik som heving.  

Mangelen må være vesentlig, eller ikke uvesentlig 

Hvis selgers rett til avhjelp er uttømt, kan kjøperen påberope seg hevingsbestemmelsen i kjøpsloven § 39 eller forbrukerkjøpsloven § 32. Kjøpsloven § 39 oppstiller et krav om at mangelen må medføre et «vesentlig kontraktsbrudd» for at kjøper kan heve. Hva som ligger i «vesentlig kontraktsbrudd» vil avhenge av en konkret vurdering på grunnlag av partenes avtale og omstendighetene rundt kjøpet. I vurderingen vil det legges vekt på om mangelen er av vesentlig betydning for kjøperens, og om selgeren i tilfelle forstod eller burde ha forstått dette.  Hva kjøperen selv mener om mangelens vesentlighet er i denne sammenheng ikke avgjørende.  

Forbrukerkjøpsloven § 32 oppstiller i motsetning til kjøpsloven et krav om at mangelen ikke må være uvesentlig. Det er i tilfelle opp til selgeren å bevise at mangelen er uvesentlig. For å vurdere om mangelen er uvesentlig, må det foretas en konkret helhetsvurdering hvor det blant annet skal legges vekt på avtalen mellom partene, tingens art og forholdene omkring kjøpet. Terskelen for å heve kjøpet etter forbrukerkjøpsloven, er betydelig lavere enn terskelen som følger av kjøpsloven, jf. «vesentlig kontraktbrudd». Det skal med andre ord mindre til for å komme til at en mangel ved en bil kan heves i forbrukerkjøpsloven, enn ved en mangel etter kjøpsloven.  

Hvis det mangelen oppfyller kravene i kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven, det viktig å være klar over at det gjelder frist for når du må reklamere til selger for å gjøre kravet om heving gjeldende. Dette kalles reklamasjonsfrister, og neste avsnitt ser nærmere på dette.  

Reklamasjon 

Hvis vilkårene for heving er oppfylt, er det neste steget å reklamere. En reklamasjon er en melding til selger hvor du gjør gjeldende at det foreligger en mangel og i dette tilfellet vil heve kjøpet. For at kravet om heving skal gjelde, må det være reklamert i tide. Det følger to reklamasjonsfristen av kjøpsloven § 32 og forbrukerkjøpsloven § 27; en relativ reklamasjonsfrist og en absolutt reklamasjonsfrist.  

Den relative reklamasjonsfristen fremgår av bestemmelsenes første ledd og gir kjøperen «rimelig tid» til å reklamere etter at mangelen er oppdaget eller burde ha vært oppdaget. Med «burde ha oppdaget» menes i de tilfellene kjøperen har en plikt til å undersøke bilen før og etter kjøpet, og forventes å ha oppdaget mangelen under undersøkelsene. I forbrukerkjøpsloven kan likevel aldri reklamasjonsfristen være kortere enn to måneder. Ettersom fristen begynner å løpe fra du burde ha oppdaget mangelen, anbefaler vi alltid å reklamere så fort så mulig etter du oppdaget mangelen. For sen reklamasjon kan føre til at du ikke får oppfylt rettighetene dine etter kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven.  

Den absolutte reklamasjonsfristen fremgår av bestemmelsenes andre ledd. Etter kjøpsloven § 32 andre ledd har kjøperen to år på å reklamere etter levering av bilen. Den samme fristen gjelder for forbrukerkjøp, men i forbrukerkjøpsloven § 27 andre ledd er det i tillegg lagt ved en frist på fem år. Fem års fristen gjelder for kjøp av ting som ved vanlig bruk er ment å vare «vesentlig lenger» enn to år.  

Både den relative og den absolutte reklamasjonsfristen må være overholdt for at kjøper kan gjøre gjeldende krav om heving.  

Hva gjør du hvis selgeren nekter å rette opp feilen? 

Dersom selgeren nekter å rette opp feilen, kan du kontakte Forbrukerrådet for hjelp eller vurdere å ta saken til retten. Forbrukerrådet kan bistå med å mekling mellom deg og selgeren, og gi råd om hvordan du best kan gå frem for å løse tvisten. Det kan også være nyttig å få en uavhengig vurdering av problemet fra en annen mekaniker, slik at du har en objektiv vurdering av mangelen. 

Dersom du ikke er tilfreds med meklingen, kan du ta saken til retten. Dette kan imidlertid være en omfattende og potensielt kostbar prosess, men det kan være nødvendig dersom selgeren nekter å samarbeide eller hvis dere ikke klarer å komme til enighet gjennom andre kanaler. Før du går til dette skrittet, kan det være lurt å få en juridisk vurdering av saken for å forstå hvilke sjanser du har for å vinne frem, samt hvilke kostnader som kan være involvert. 

Fremgangsmåte for å heve kjøpet 

Hvis vilkårene for heving er oppfylt, og du ønsker å heve kjøpet av bilen, bør du følge denne fremgangsmåten:  

  • Reklamer skriftlig til selgeren så snart som mulig etter at mangelen er oppdaget. Det er viktig å beskrive mangelen tydelig og informere selgeren om at du ønsker å heve kjøpet. 
  • Samle dokumentasjon på mangelen, for eksempel ved å ta bilder, innhente skriftlige uttalelser fra fagfolk eller innhente pristilbud på utbedring. 
  • Gi selgeren en rimelig frist for å svare på reklamasjonen. Dersom selgeren ikke aksepterer hevingen, kan du vurdere å søke ta kontakt med en advokat som kan hjelpe deg. 

Dekning av advokatutgifter 

Hvis du trenger advokathjelp i forbindelse med heving av ditt bilkjøp, dekker alle bilforsikringer normalt en del av utgiftene. Hvor mye som dekkes, varierer mellom forsikringsselskapene, men det er vanlig at forsikringen kan dekke opptil 100 000 kroner for advokathjelp når du er involvert i en tvist om bilen. Retthjelpsdekningen er regulert av lov, og vilkårene er derfor stort sett like hos de ulike selskapene. 

Vanligvis innebærer dekningen en egenandel på 4 000 kroner, etterfulgt av at du betaler 20 % av de løpende utgiftene, mens forsikringsselskapet dekker de resterende 80 %. Denne fordelingen gjelder inntil dekningstaket på ca. 100 000 kroner er nådd. 

Vanlige spørsmål

Du må reklamere innen rimelig tid etter du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. I tillegg går retten til å reklamere ut to eller fem år etter du fikk bilen levert. Det avhenger av om du er i kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven.  

Du kan ta saken opp til mekling i Forbrukerrådet. Hvis det ikke fører til et resultat du er fornøyd med kan du ta kontakt med en advokat, og eventuelt bringe saken for retten.  

Ja, mange har rett til å få dekket advokatutgifter gjennom rettshjelpsforsikringen som er en del av bilforsikringen. Sjekk vilkårene i din forsikring for å se hva som dekkes. Det kan være nyttig å få juridisk hjelp for å sikre at dine rettigheter blir ivaretatt, spesielt i saker der det er uenighet om mangelens alvorlighetsgrad eller omfang. En advokat kan hjelpe deg med å vurdere dine rettigheter og muligheter, samt representere deg i eventuelle forhandlinger eller rettsprosesser. 

Kontakt oss 

Hvis du oppdager skjulte feil og mangler etter bilkjøp og vil heve kjøpet ditt, kan du kontakte oss i Advokatfirmaet Verito. Vi har lang erfaring og god kompetanse på området, og kan bistå deg med rådgivning, forhandlinger eller rettssak. Vi tilbyr en kostnadsfri og uforpliktende vurdering av din sak, og kan hjelpe deg med å få dekket dine advokatutgifter gjennom bilforsikringen. Ta kontakt med oss i dag for en hyggelig og profesjonell samtale, enten på telefon 922 65 960 eller på e-post post@verito.no. 

Artikkelen er skrevet 05.11.2024.

Spør oss om hva som helst. Når som helst

Vi anbefaler ikke å sende personsensitiv informasjon

Flere artikler om samme rettsområde

Bil
Kristoffer Dalvang

Tvist med bilprodusent

Kunde fikk medhold i tvist med bilprodusent Forbrukerklageutvalget gir kunden erstatning i tvist med bilprodusent En kunde har fått medhold i en klagesak mot en kjent bilprodusent etter problemer med ulyd i bilen. Tvisten dreide seg om hvorvidt ulyden skyldtes en designfeil eller ytre påvirkninger, og hvorvidt kunden skulle betale

Les mer »
Bilde med tekst: Kan du heve kjøp av ny bil?
Bil
Kristoffer Dalvang

Kan du heve kjøp av ny bil?

Rettigheter og plikter ved bilkjøp  Kan du heve kjøp av ny bil? Når du kjøper en ny bil, forventer du at den skal fungere feilfritt og oppfylle alle avtaler og forventninger. Men hva skjer når bilen ikke lever opp til disse forventningene? Kan du heve kjøpet og få pengene tilbake?

Les mer »
Bilde med tekst: Opplevd kontraktsbrudd ved bilkjøp?
Bil
Kristoffer Dalvang

Opplevd kontraktsbrudd ved bilkjøp? 

Har du opplevd kontraktsbrudd ved bilkjøp kan det føre til betydelige økonomiske og praktiske utfordringer. Å forstå dine rettigheter og plikter som bilkjøper, samt hvordan du kan håndtere en situasjon med kontraktsbrudd, er avgjørende for å sikre en rettferdig løsning. Denne artikkelen vil gi deg en omfattende veiledning om opplevd

Les mer »
Bilde med tekst: Heving av bilkjøp: forbruker vinner frem med klage
Bil
Kristoffer Dalvang

Heving av bilkjøp: Forbruker vinner frem med klage

Heving av bilkjøp: Forbruker vinner frem med klage Viktig informasjon om advokathjelp ved heving av bilkjøp En fersk dom fra Forbrukerklageutvalget har gitt en forbruker medhold i å heve et bilkjøp etter å ha oppdaget flere mangler ved bilen. Saken illustrerer hvor viktig det kan være å søke advokathjelp ved

Les mer »
Bilde med tekst: Forbruker vant klagesak om bruktbilkjøp
Bil
Kristoffer Dalvang

Forbruker vant klagesak om bruktbilkjøp

Forbruker vant klagesak om bruktbilkjøp: Selger må betale tilbake 35 000 kroner Forbruker har vunnet frem i Forbrukerklageutvalget etter en tvist om heve bilkjøp forhandler Selgeren må betale tilbake kjøpesummen på 35 000 kroner, samt forsinkelsesrenter, til forbrukeren etter at det ble påvist betydelige rustskader på bilen. Kjøpet av den 2008-modellen

Les mer »
Bilde med tekst: Kan man trekke seg fra bilkjøp?
Bil
Kristoffer Dalvang

Kan man trekke seg fra bilkjøp? 

Kan man trekke seg fra bilkjøp? Å kjøpe en bil er en betydelig investering, og noen ganger kan kjøpere angre på avgjørelsen de har tatt. Enten det skyldes en impulsiv beslutning, feilopplysninger fra selgeren, eller uforutsette økonomiske endringer, kan ønsket om å trekke seg fra et bilkjøp oppstå. Men hvilke

Les mer »