Hva sier kjøpsloven om båtkjøp?
Hva sier kjøpsloven om båtkjøp? Når du kjøper båt, er det viktig å være klar over hvilke rettigheter og plikter du har i henhold til kjøpsloven. Artikkelen vil gi en grundig gjennomgang av hvilke rettigheter og plikter du ha ved båtkjøp, inkludert reklamasjon, retten til heving av kjøp og kjøpers plikt til å undersøke båten.
Kjøpsloven og båtkjøp
Kjøpsloven gjelder for kjøp av de fleste varer, inkludert båt, som foregår mellom to næringsdrivende eller mellom to private personer. For eksempel gjelder kjøpsloven dersom du kjøper en brukt båt fra en privat person, eller dersom en forhandler kjøper en båt fra en annen forhandler. Kjøp mellom en næringsdrivende og en privat person reguleres ikke av kjøpsloven, men av forbrukerkjøpsloven, og gjennomgås derfor ikke i denne artikkelen.
Ved båtkjøp er det særlig viktig å være oppmerksom på betingelsene som følger med kjøpet, da feil og mangler ved båten kan få store økonomiske konsekvenser. For å forstå hvilke rettigheter og plikter kjøper har etter kjøpsloven, vil artikkelen i det følgende ta for seg de viktigste bestemmelsene.
Reklamasjon ved båtkjøp
Reklamasjon er kjøperens rett til å klage på kjøpet av båten til selgeren. For å kunne reklamere til selger, må det som utgangspunkt foreligge en feil eller en mangel ved båten, jf. kjøpsloven § 32 første ledd. Det er ikke tilstrekkelig at du er misfornøyd med bilen eller at du har fått et bedre tilbud på en annen båt etter kjøpet. Det må faktisk foreligge en feil ved båten som gjør at båten ikke samsvarer med det som ble avtalt mellom deg og selger.
Hva som er en mangel ved en båt og hvilke frister du må overholde for å ikke miste retten til reklamasjon, skal videre utdypes.
Hva er en mangel ved båten?
Som klart utgangspunkt foreligger det en mangel dersom båten ikke samsvarer med det som er avtalt mellom selger og kjøper, jf. kjøpsloven § 17 første ledd. Hvis det ikke spesifikt er regulert i avtalen hvordan båten skal være, skal båten samsvare med det tilsvarende båt vanligvis brukes til, passe for bestemte formål som du har spesifisert eller ha de egenskaper som selger har vist til ved å legge frem en prøve eller modell av båten, jf. kjøpsloven § 17 andre ledd. For eksempel hvis båten skulle være utstyrt med en bestemt type motor, men i realiteten ikke har denne motoren, eller hvis motoren ikke fungerer som den skal, kan det anses som mangler.
I tillegg til det som er nevnt over, kan også uriktige eller forsømte opplysninger fra selgeren være grunnlag for å påberope mangler, jf. kjøpsloven § 18 første ledd og § 19 første ledd bokstav b. I dette ligger det at dersom selger ikke opplyser om forhold eller gir uriktig informasjon om forhold ved båten, som kan ha virket inn på kjøpet, kan dette utgjøre en mangel. Det er også viktig å være klar over at båter som er solgt med «som den er» forbehold, eller lignende, kan ha mangler, jf. kjøpsloven § 19.
Hvis det foreligger en mangel ved båten din etter bestemmelsene i kjøpsloven, har du en rekke rettigheter. Men før du kan gjøre gjeldene rettigheter, må du ha reklamert innen fristene som fremgår av kjøpsloven § 32.
Hvilke reklamasjonsfrister gjelder?
Retten til å reklamere på en mangel ved båten din, er ikke ubegrenset. De følger av kjøpsloven § 32 første ledd at du må ha reklamert innen «rimelig tid» etter at du «oppdaget eller burde ha oppdaget» mangelen ved båten. Dette er den relative reklamasjonsfristen. Hva som regnes som «rimelig tid» vil variere fra sak til sak, og vi vil derfor alltid anbefale at du reklamerer så fort du oppdager mangelen. Merk at denne fristen gjelder fra da du «burde ha oppdaget» mangelen. Sjekk derfor alltid båten din nøye, før og etter kjøpet.
I kjøpsloven § 32 andre ledd fremgår den absolutte reklamasjonsfristen. Denne fristen gjelder fra dagen du overtok båten, og to år fremover i tid. Det vil med andre ord si at to år etter du overtok båten, mister du retten til å reklamere på mangler som oppstår etterpå. Vær derfor alltid oppmerksom på tilstanden på båten.
Heving av båtkjøp
Heving av et kjøp innebærer at avtalen blir annullert, og begge parter tilbakeføre det de har mottatt. Med andre ord bringer du båten tilbake til selger, og selger overfører kjøpesummen tilbake til deg. Denne retten fremgår av kjøpsloven § 39. Heving er den strengeste misligholdsbeføyelsen, og kjøpsloven krever derfor at andre midlere misligholdsbeføyelser først uttømmes, jf. kjøpsloven § 37. Hvis retting eller omlevering av båten etter kjøpsloven §§ 34-36 ikke er tilstrekkelig, kan du kreve heving av båten. Kjøpsloven forutsetter da strenge vilkår for at heving skal tillates.
Vilkår for heving
For å heve kjøpet av båten må kjøperen for rettferdiggjøre at det foreligger en mangel, som gjennomgått tidligere i artikkelen. Det er likevel ikke tilstrekkelig at det kun foreligger en mangel ved båten, mangelen må i tillegg være «vesentlig», jf. kjøpsloven § 39 første ledd. Dette betyr at mangelen må være av en slik karakter at den vesentlig reduserer båtens verdi eller bruksverdi. Det er ofte en høy terskel for å heve et kjøp, og kjøperen må kunne bevise at mangelen er av en slik alvorlighetsgrad. Beviskravet kan innebære å innhente tekniske rapporter, vurderinger fra sakkyndige eller annen relevant dokumentasjon.
Hva som anses for å være en «vesentlig» mangel vi vurdere fra sak til sak, og bero på en helhetsvurdering. I helhetsvurderingen vil momenter som mangelens betydning for kjøperen, hvem partene er, hvor stort avviket mellom kjøpsavtalen og bobilen er, hvor byrdefullt det er for selger å heve og muligheten for andre misligholdsbeføyelser, ha betydning.
Prosedyre for heving
Hvis vilkårene for heving er oppfylt, må du reklamere til selger. Reklamasjonen bør gjøres skriftlig, og det bør oppgis en begrunnelse for hvorfor kjøpet heves. Det er også viktig å spesifisere hvilken mangel som danner grunnlaget for hevingen. Videre bør kjøperen gi selgeren en rimelig frist for å rette opp mangelen eller omlevere båten, før hevingen gjennomføres, med mindre det er åpenbart at selgeren ikke vil kunne rette mangelen. Det kan anbefales å bruke en advokat ved slike prosesser for å sikre at alle formelle krav oppfylles.
Vil du lese mer om hvordan heve kjøp av båt, kan du gjøre det her
Undersøkelsesplikt
Kjøper har en plikt til å undersøke båten før og etter kjøpet. Kjøpers plikt til å undersøke båten før kjøpet fremgår av kjøpsloven § 20. Bestemmelsens andre ledd gjør gjeldende at dersom kjøper gjør forundersøkelser på båten eller uten rimelig grunn unnlater å gjøre det etter selgers oppfordring, kan selgeren ikke påberope seg mangler som burde vært oppdaget da. Kjøper bør derfor foreta en grundig inspeksjon, gjerne med hjelp av en fagkyndig, for å avdekke eventuelle feil og mangler. En slik inspeksjon kan inkludere sjekk av skrog, motor, elektriske systemer, og annet utstyr.
Kjøpers plikt til undersøkelse båten etter kjøpet fremgår av kjøpsloven § 31. Kjøperen skal så snart han etter forholdene har «rimelig høve til det», undersøke tingen slik «god skikk tilsier». Hva som ligger i «rimelig til høve» vil avhenge av blant annet kontraktsgjenstandens art og hvor tingen leveres, jf. forarbeidene Ot.prp.nr. 80 (1986-1987) s.78. Vilkåret om hva «god skikk tilsier» vil avhenge av tingens art, hva den skal brukes til og hvilket salgsledd det dreier seg om, jf. forarbeidene Ot.prp.nr. 80 (1986-1987) s.78. Det er viktig å merke seg at det ikke følger selvstendig rettsvirkning av at eventuelle undersøkelse krav ikke overholdes, men en slik forsømmelse vil kunne ha betydning for vurdering av om reklamasjonsfristene er overholdt.
Praktiske råd
Når du kjøper båt, er det flere praktiske råd som kan bidra til å sikre at kjøpet går så smidig som mulig.
Innhent saksdokumenter
Det er alltid lurt å innhente så mye informasjon som mulig om båten før kjøpet. Dette kan inkludere å be om innsyn i tidligere eieres vedlikeholdslogg, servicehistorikk og eventuelle tidligere skader. Jo mer informasjon du har, desto bedre rustet er du til å gjøre en informert beslutning. Spør også om båtens bruksområde, tidligere eiere og eventuelle modifikasjoner eller oppgraderinger.
Gjennomfør en grundig inspeksjon
Bruk tid på å inspisere båten grundig. Dette kan inkludere å sjekke skroget, motoren, elektriske systemer, og annet utstyr. Ta gjerne med en fagkyndig for å få en profesjonell vurdering. En fagkyndig vil kunne avdekke skjulte feil og mangler som en legmann kanskje ikke ville oppdaget. Det kan også være lurt å ta en prøvetur for å teste båtens ytelse og funksjonalitet under faktiske forhold.
Lag en skriftlig avtale
Lag alltid en skriftlig avtale som spesifiserer alle betingelser ved kjøpet. Dette inkluderer pris, betalingsbetingelser, overtakelsesdato, og eventuelle garantier eller forsikringer. En skriftlig avtale gir både kjøper og selger en klar referanse ved eventuelle tvister. Det er også en juridisk sikkerhet som sikrer at begge parter er enige om betingelsene. Sørg for at avtalen signeres av begge parter og at hver part beholder en kopi.
Advokatutgifter dekket av rettshjelpsforsikring
En viktig fordel ved å ha rettshjelpsforsikring er at den kan dekke advokatutgifter i forbindelse med tvister om båtkjøp. Rettshjelpsforsikringen følger som regel med i de fleste båtforsikringer. Rettshjelpsforsikring kan gi deg økonomisk støtte til å dekke kostnadene ved juridisk rådgivning og rettssaker, noe som kan være avgjørende i komplekse tvistesaker. Som hovedregel dekker forsikringsselskapet 80% av utgiftene, mens du selv dekker de resterende 20%, i tillegg til en fast egenandel.
Hvordan bruke rettshjelpsforsikring
Dersom du står i en tvist om båtkjøp, bør du sjekke om rettshjelpsforsikringen din dekker advokatutgifter. Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt for å få en vurdering av saken. Forsikringsselskapet vil kunne gi deg informasjon om hva som dekkes, og hvilke betingelser som gjelder. Det er viktig å være kjent med forsikringsvilkårene før du inngår juridiske prosesser.
Kort om kjøpers og selgers rettigheter
I en båtkjøpstransaksjon har både kjøper og selger rettigheter som må respekteres.
Kjøpers rettigheter
Kjøper har rett til å få en båt som samsvarer med det som er avtalt, og som ikke har skjulte feil eller mangler. Kjøper har også rett til å reklamere og eventuelt kreve retting, omlevering, prisavslag eller i noen tilfeller heve kjøpet dersom det foreligger vesentlige mangler. I tillegg har kjøper rett til å få all nødvendig dokumentasjon og opplysninger om båten. Kjøper har også krav på å få varen levert til avtalt tid og sted, og i den stand som er avtalt.
Selgers rettigheter
Selger har rett til å få betaling for båten i henhold til avtalen. Selger har også rett til å få tilbake båten dersom kjøper hever kjøpet, forutsatt at mangelen er vesentlig og at vilkårene for heving er oppfylt. Selger har også rett til å få god informasjon om kjøperens hensikt med kjøpet og om eventuelle forbehold som kjøperen måtte ha. Dette sikrer at selger kan oppfylle sine plikter på en tilfredsstillende måte.
Vanlige spørsmål
Hva er reklamasjonsfristen ved kjøp av båt?
Reklamasjonsfristen er to delt. Det gjelder en relativ reklamasjonsfrist og en absolutt reklamasjonsfrist. Du må ha reklamert innen «rimelig tid» etter du oppdaget eller burde oppdaget mangelen, og du mister retten til å reklamere etter to år.
Hva skal til for å heve et båtkjøp?
For å heve et båtkjøp må mangelen være vesentlig og dokumentert. Dette betyr at mangelen må være av en slik karakter at den vesentlig reduserer båtens verdi eller bruksverdi.
Hvilken dokumentasjon trenger jeg ved kjøp av båt?
Det er viktig å få med servicehistorikk, vedlikeholdslogg, og eventuelle sertifikater. Disse dokumentene gir en oversikt over båtens tilstand og eventuelle tidligere skader eller reparasjoner.
Hva dekker rettshjelpsforsikringen?
Rettshjelpsforsikringen kan dekke store deler av advokatutgifter i forbindelse med tvister om båtkjøp. Dette inkluderer kostnader til juridisk rådgivning og eventuelle rettssaker.
Hva er selgers opplysningsplikt?
Selger må gi all relevant informasjon om båtens tilstand, tidligere skader og annen viktig informasjon. Dette er avgjørende for at kjøper kan gjøre en informert beslutning.
Kontakt oss
Dersom du har kjøpt en båt, og lurer på noe angående kjøpet, eller du oppdager en mangel ved båten, kan det være lurt å ta kontakt med en advokat. Det er gratis å ta kontakt med Advokatfirmaet Verito AS for en vurdering av din sak. Du kan nå oss på e-post: post@verito.no eller telefonnummer: 24 02 21 20. Våre erfarne advokater står klare til å hjelpe deg med å navigere gjennom juridiske utfordringer knyttet til båtkjøp.
Artikkelen er skrevet 29.10.2024.