Hva sier kjøpsloven om heving av campingvogn? Utgangspunktet for å heve kjøp av campingvogn etter kjøpsloven er vesentlig mislighold av kjøpsavtalen. Hva er vesentlig mislighold ved kjøp av campingvogn? Vi forklarer sammenhengen.
Hvilken lov gjelder for kjøp av campingvogn?
For å kunne kreve å heve kjøp av campingvogn, må du først vite hvilken lov som gjelder for kjøpet ditt. Det avhenger av om du har kjøpt campingvognen av en privatperson eller en forhandler. Hvis du har kjøpt campingvognen av en privatperson, er det den ordinære kjøpsloven som gjelder. Hvis du har kjøpt campingvognen av en forhandler, er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Denne artikkelen vil i det videre fokusere på kjøp av campingvogn som er foretatt mellom private personer, altså det som er mest relevant i kjøpsloven om heving av campingvogn.
Hva vil det si å heve privat kjøp av campingvogn?
Heving av privat kjøp av campingvogn betyr at du som kjøper kan kreve å få tilbakebetalt kjøpesummen ved å returnere campingvognen til selger. Denne retten følger av kjøpsloven § 39.
Ǥ 39.Heving.
(1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd.
(2) Kjøperen kan ikke heve kjøpet med mindre han gir selgeren melding om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen, eller etter utløpet av den frist som kan følge av krav eller melding etter §§ 34 eller 36. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.»
For å kunne heve kjøpet av campingvogn må det være en mangel ved campingvognen i forhold til det som ble avtalt med selger, og mangelen må medføre et vesentlig kontraktsbrudd. I tillegg må du ha reklamert innen fristen, som følger av kjøpsloven § 32, for å kunne gjøre kravet gjeldende. Artikkelen vil i det følgende gå nærmere inn på vilkårene for heving av kjøp av campingvogn i kjøpsloven.
Det må foreligge en kjøpsrettslig mangel ved campingvognen
Utgangspunkt for mangelsvurderingen
Det første vilkåret for å heve kjøpet av campingvognene etter kjøpsloven er at det må foreligge en mangel ved campingvognen. Hva som anses som en mangel i kjøpsloven følger av kjøpsloven § 17;
Ǥ 17. Varens egenskaper.
(1) Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.
(2) Dersom annet ikke følger av avtalen, skal tingen:
- passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til;
- passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, unntatt når forholdene viser at kjøperen for så vidt ikke bygde på selgerens sakkunnskap og vurdering eller ikke hadde rimelig grunn til å gjøre det;
- ha egenskaper som selger har vist til ved å legge fram prøve eller modell;
- være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen.
(3) Tingen har mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene i paragrafen her»
Som det følger av kjøpsloven § 17 (1) er utgangspunktet at det er en mangel ved campingvognen hvis den avviker fra det som er avtalt mellom deg og selger. I tillegg til det som er avtalt, kan det foreligge en mangel dersom campingvognen avviker fra det som videre er listet opp i kjøpsloven § 17 (2), men også det som følger av kjøpsloven §§ 18 og 19. Det følger av kjøpsloven § 18 (1) at det er en mangel ved campingvognen hvis den «ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet».
Campingvogn solgt med “som den er” forbehold
For kjøp av campingvogn med «som den er» forbehold eller lignende forbehold, gjelder reglene i kjøpsloven § 19. Selv om campingvognen er solgt med et forbehold, kan det fortsatt foreligge mangler, men disse er vanskeligere å påberope seg sammenlignet med mangler etter kjøpsloven § 17. For at noe skal anses som en mangel etter kjøpsloven § 19, må du kunne vise at campingvognen er i vesentlig dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente basert på kjøpesummen og andre forhold. Alternativt må du kunne bevise at selgeren har gitt uriktige eller manglene opplysninger om campingvognen som kan ha påvirket kjøpsbeslutningen din.
Det er viktig å være klar over at det er forskjell på å selge campingvognen sin brukt, og med et «som den er» forbehold. Ved vurderingen av om det foreligger en mangel ved en brukt campingvogn er det kjøpsloven §§ 17 og 18 som anvendes. I vurderingen må du i tillegg til det som står i kjøpsloven ta hensyn til campingvognens alder, kjørelengde, slitasje og pris. Du kan ikke forvente at en brukt campingvogn er i samme tilstand som en ny campingvogn, med mindre selgeren har gitt deg slike forventninger eller garantier. Du må være forberedt på å akseptere mindre feil eller mangler som ikke påvirker campingvognens bruk eller verdi betydelig.
Vil du vite mer om “som den er” forbehold? Les vår artikkel om kjøpsloven § 19 ved bilkjøp
Mangelen på campingvognen må i tillegg være vesentlig
For å kunne kreve å heve kjøpet av campingvognen følger det et ytterligere vilkår av kjøpsloven § 39 (1), som krever at mangelen er vesentlig. Hva som anses å utgjøre en vesentlig mangel beror på en skjønnsmessig vurdering som avhenger av flere faktorer. Faktorene kan for eksempel være hvor stort avviket er mellom det som er avtalt og campingvognens faktiske tilstand, hvor alvorlig mangelen er for deg og ditt formål med kjøpet, hvor kostbart eller vanskelig det er å utbedre eller reparerer mangelen og hvor byrdefull heving er for selge.
For å heve kjøpet er det altså ikke nok at du angrer deg på kjøpet eller at du har oppdaget at det selges en bedre og billigere campingvogn et annet sted. Du må kunne bevise at mangelen er så alvorlig at det ikke er rimelig for deg å beholde campingvognen mot andre mulige løsninger, som reparasjon, omlevering eller prisavslag.
Foreligger det fuktproblemer? Les vår artikkel om å heve kjøp av bobil eller campingvogn på grunn av fukt.
Eksempler på mangler som kan anses vesentlige og dermed gi rett til heving av kjøpet
Typiske feil og mangler som kan innebære rett til å heve kjøp av campingvognene kan være;
- Skader i skroget som medfører inntrengning av fukt utenfra
- Råteskader
- Fuktskader
- Sikkerhetsmangler, så som problemer med innfesting mot kula på bilen eller at bremsene ikke er gode nok/korrekt justert
- Uopplyste kollisjonsskader/skrogskader
Hver sak og mangel må vurderes for seg. Utgangspunktet er likevel at alle mangler som medfører at campingvognen ikke kan brukes som tiltenkt kan være vesentlig mangel. Kosmetiske og “ubetydelige” skader kan være kjøpsrettslige mangler som utløser rett på prisavavslag og/eller erstatning – men er normalt ikke tilstrekkelig for å reversere kjøpet ved heving.
Reklamasjonen på campingvognen må ha kommet rettidig
For å kunne gjøre kravet om heving, eller andre krav, gjeldende ved oppdaget mangel, må du ha reklamert innenfor fristen som er angitt i kjøpsloven § 32. Dette innebærer at du må reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Hva som anses som «rimelig tid» vurderes konkret i hver enkelt sak, men i utgangspunktet avveies selgerens behov for rask reklamasjon opp mot kjøperens behov for en viss tid til å vurdere situasjonen. Vi anbefaler alltid å reklamere så snart så mulig, da retten til heving kan bortfalle ved for sen reklamasjon. I tillegg til den relative fristen, fastsetter kjøpsloven § 32 (2) en absolutt frist for reklamasjon. Den absolutte reklamasjonsfristen er to år etter kjøpet av campingvognen, og retten til å reklamere vil etter dette falle bort.
Hva er fremgangsmåten for å heve et kjøp av en campingvogn etter kjøpsloven?
Om du skulle ønske å heve kjøpet av campingvognen har vi satt sammen en liste over viktige steg og frister som må overholdes:
- Hvis du oppdager eller mistenker at det er noe feil med campingvognen din etter kjøpet, bør du ta kontakt med selgeren å informere om problemet. Denne delen av prosessen kalles å reklamere, og for at reklamasjonen skal være gyldig må du gjøre det innen rimelig tid etter du oppdaget mangelen på campingvognen. Hvis du venter for lenge med å reklamere, kan du miste retten til å kreve heving eller andre misligholdsbeføyelser.
- Du bør videre kreve heving av kjøpet skriftlig. Ved å gjøre det skriftlig vil det ikke være noen tvil om hva du har sagt og når du har sagt det. Den skriftlige beskjeden bør inneholde en klare og utvetydig beskjed om at du vil heve kjøpet på grunn av mangelen. Denne delen av prosessen kalles en hevingserklæring. For at du ikke skal miste retten til heving, må du sende hevingserklæringen innen rimelig tid etter du reklamerte.
- Samle bevis på det du mener er en mangel ved campingvognen. Det er lurt å ta både bilder og videoer av campingvognen, innhente uttalelser eller rapporter fra fagfolk, samle inn kvitteringer eller fakturaer for utgifter du har hatt, og skrive ned hva som har skjedd og når. Jo mer beviser, jo bedre.
- Videre må du samtykke til tilbakelevering av campingvognen. Det å heve kjøpet inkluderer at du må være villig til å levere tilbake campingvognen til selger i samme tilstand som du fikk den i, med unntak av normal forringelse og slitasje. Du må ta vare på campingvognen så lenge den er i din besittelse, og ikke bruke den mer enn det som er nødvendig. Dersom campingvognen er i forverret tilstand, kan selger kreve erstatning for det.
- Etter du har samtykket til tilbakelevering, må du samtidig kreve tilbakebetaling av kjøpesummen og renter. Hvis du har rett til å heve kjøpet av campingvognen, har du også rett til å få tilbakebetalt hele kjøpesummen for campingvognen. I tillegg til tilbakebetaling av kjøpesummen har du også rett på forsinkelsesrente av kjøpesummen ved heving. Kravet på forsinkelsesrente gjelder fra dagen du betalte for campingvognen til den dagen du får tilbake pengene. Det er Finansdepartementet som fastsetter rentesatsen hvert halvår, og den er per dags dato 12,5 %.
- Hvis du har hatt utgifter på grunn av mangelen ved campingvognen kan du kreve erstatning av det økonomiske tapet du har lidt. Økonomisk tap kan for eksempel være utgifter til verksted, juridisk bistand eller annet. Du må kunne dokumentere utgiftene, og at dette skyldes mangelen ved campingvognen.
Dersom selger ikke godtar at kjøp av campingvognen heves
Om selger godtar kravet om heving av campingvognen, løses saken. Hvis selger ikke godtar heving av kjøpet må en få rettskraft bak kravet. Det gjør en ved å få dom eller vedtak på at du som selger har rett til å heve kjøpet av campingvogn. For å få rettskraft kan en for eksempel bringe saken inn for Forbrukertilsynet, som tilbyr gratis mekling mellom deg og selger. Hvis meklingen ikke fører frem i Forbrukertilsynet, kan du ta saken videre til Forbrukerklageutvalget, som kan avgjøre saken med bindende virkning for begge parter. Fra og med 1.juli 2024 må man betale et rettsgebyr på 1277 kr for å føre saken for Forbrukerklageutvalget. Dersom du velger å ikke godta avgjørelsen fra Forbrukerklageutvalget, kan du ta saken videre til tingretten. Ønsker en raskere prosess kan en ta saken til forliksrådet i stedet for Forbrukerklageutvalget. I noen tilfeller kan sake også tas dirkete til tingretten.
Vi kan bistå deg med å velge den beste prosessen for deg og din sak, og bistå gjennom hele den overnevnte prosessen.
Du kan lese mer om hva Forbrukerklageutvalget og forliksrådet kan bistå med på deres respektive hjemmesider;
Ta kontakt med oss for bistand ved heving av kjøp av campingvogn etter kjøpsloven
Hvis du har kjøpt en campingvogn med mangler fra en privatperson og ønsker å heve kjøpet, kan det være lurt å søke hjelp fra en advokat. Det er mange regler og tidsfrister som må følges, og det kan være utfordrende å bevise at du har rett til å heve kjøpet. En advokat kan gi deg veiledning om hvordan du bør gå frem, samt bistå deg med å fremme kravet mot selgeren. Advokaten kan også forhandle med selgeren eller selgerens forsikringsselskap og representere deg gjennom hele prosessen.
Hos Advokatfirmaet Verito har vi lang erfaring med å hjelpe kunder som har kjøpt campingvogner med mangler fra private selgere. Vi tilbyr en gratis og uforpliktende vurdering av saken din og gir deg en ærlig tilbakemelding på om du har en sterk sak. Kontakt oss i dag for en uforpliktende samtale om din sak. Du kan ringe oss på 922 65 960, sende en e-post til post@verito.no eller fylle ut kontaktskjemaet på vår nettside.
Lurer du på mer om hva vi kan hjelpe til med? Les vår artikkel om hva en advokat kan bistå med ved problemer etter kjøp av bobil eller campingvogn.
Artikkelen er skrevet 07.08.2024.
Vanlige spørsmål om heving av campingvogn etter kjøpsloven
Hva er forskjellen mellom prisavslag og heving av campingvogn etter kjøpsloven?
Heving betyr at du får tilbake pengene for campingvognen og returnerer campingvognen til selger. Prisavslag innebærer at du beholder campingvognen, men får en reduksjon i kjøpesummen tilsvarende mangelen. For å heve kjøpet må mangelen være vesentlig, mens for prisavslag holder det at mangelen er uvesentlig.
Er det forskjell på å kjøpe campingvogn av en forhandler og en privatperson?
Ja, det er en forskjell i hvilke rettigheter du har. Ved kjøp av campingvogn fra en privatperson gjelder kjøpsloven, som gir deg et svakere vern enn forbrukerkjøpsloven, som gjelder ved kjøp fra en forhandler. Dette innebærer blant annet at kjøpsloven har strengere vilkår for å heve kjøpet og kortere reklamasjonsfrist.
Hva vil det si at campingvognen er kjøpt med «som den er» forbehold?
Når en campingvogn er solgt "som den er", betyr det at selger tar forbehold om campingvognens tilstand, og at kjøper må forvente mulige mindre feil eller mangler. Det betyr ikke at selger kan fraskrive seg alt ansvar for mangler, men det gjør det vanskeligere for kjøpet å påberope seg mangel. Kjøper må da vise at campingvognen er i vesentlig dårligere stand enn forventet, eller at selger har gitt uriktige eller manglende opplysninger om campingvognen.
Hvor lang tid har jeg på å reklamere på en mangel ved campingvognen?
Du må reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Hva som anses som rimelig tid avhenger av omstendighetene, men det anbefales å ikke vente mer enn to måneder. Ved for lang ventetid kan du miste retten til å klage på mangelen.
Er det en frist for når jeg må ha hevet kjøpet etter jeg reklamerte?
Du må heve kjøpet innen rimelig tid etter at du har reklamert og fått vite at selger ikke vil utbedre eller omlevere bilen. Hva som regnes som rimelig tid avhenger av omstendighetene, men du bør ikke vente mer enn et par uker. Ved for lang ventetid kan du miste retten til å heve kjøpet.