Leter du etter en mal for å heve bilkjøp? Fremgangsmåte for å erklære heving av bilkjøp kan du lese her. Ønsker du bistand kontakter du oss.
Mal for å heve bilkjøp DEL 1 – Dokumentasjon av feil eller mangel
Når du oppdager feil eller mangel bør du snarest forsøke å dokumentere denne. Det er en todelt begrunnelse for dette. For det første trenger kanskje selger informasjon og dokumentasjon for å ta reklamasjon og ev. krav om heving til følge. Om selger ikke tar krav om heving til følge vil dokumentasjonen tjene som bevis i en ev. etterfølgende rettsprosess. Noen ganger kan feil og mangler være av en art som “kommer og går”. Dette kan ved nyere biler typisk være feil i bilens elektriske system. Muligheten for å dokumentere mangelen kan i noen tilfeller bli vanskeligere senere. Bilder, video, vitneuttalelse (skriftlig) eller skriftlig verkstedsuttalelse eller rapport fra sakkyndig kan tjene som god dokumentasjon.
Har du ikke dokumentasjon bør du i stedet beskrive feilen/mangelen, og så komme tilbake til dokumentasjon senere. Les mer om dette under.
Mal for å heve bilkjøp DEL 2 – Reklamer i tide (med en gang)
Reklamer så snart du oppdager feil eller mangel. Det gjelder reklamasjonsfrister i saker etter kjøpslovgivningen, og dette heter i loven “innen rimelig tid”. Det er ingen eksakt frist dette, men konsekvensen av å ikke gi reklamasjon i tide er at du taper alle reklamasjonsrettigheter for den aktuelle feil eller mangel. I tillegg gjelder egen og noen ganger kortere frist ved krav om heving. Derfor bør du reklamere med en gang, og ikke vente. Om det er usikkerhetsmomenter ved reklamasjonen så kan du tilkjenne gi dette – og gi opplysning om at du kommer nærmere tilbake til saken. Dette omtales ofte som en nøytral reklamasjon. Om for eksempel den nye bruktbilen får motorstans og motorlampen starter å lyse uten at du kjenner den bakenforliggende årsaken kan en gi en reklamasjon med en gang, og komme tilbake til kravet når en vet hva årsaken er. Ikke bruk for lang tid dog, reklamasjonsretten kan og tapes om en ikke følger opp slik reklamasjon tidsnok.
Mal for å heve bilkjøp DEL 3 – Innholdet i reklamasjonen
Reklamasjonen bør skje skriftlig og dokumenterbart. E-post er som regel tilstrekkelig, men det er som utgangspunkt avsender som har risikoen for at reklamasjonen kommer frem. Du bør derfor besørge dokumentasjon på at e-post eller brev er kommet frem, f.eks. ved at en ber om bekreftelse på at reklamasjon er mottatt. I reklamasjonen beskriver du hva du mener er feil og en kjøpsrettslig mangel. I tillegg bør du fremme kravet du ønsker å gjøre gjeldene. Dersom kravet er heving så fremmer du dette. Du kan og fremme subsidiære krav som omlevering, retting, prisavslag og/eller erstatning. Det kan være fornuftig å sette en svarfrist, og at du anser “tvist” som oppstått om reklamasjonen ikke tas til følge. Dette fordi du fra dette tidspunkt ofte får rettshjelpsforsikring fra bilforsikringsselskapet. Dette tar unna mesteparten av utgiftene om du ønsker eller trenger bistand fra advokat ifm. bilkjøpet.
Legg ved dokumentasjon du har på mangelen og/eller en beskrivelse av problemet som er oppstått med bilen.
Det er ikke nødvendig med noe eget skjema for reklamasjon, men du kan bruke et om du ønsker. Du kan for eksempel ta utgangspunkt i Forbrukerrådets generelle klageskjema. Vedlagt link til Forbrukerrådet sitt generelle klageskjema.
Rett til å heve?
Det er stor forskjell på å reklamere på et bilkjøp og kreve heving av kjøpet sammenlignet med det å faktisk få rett til å heve kjøpet. Vilkårene for å heve et kjøp er avhengig av om en er i forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven. Det er naturligvis også avhengig av hva som er avtalt og mangelen alvorlighetsgrad. En faktisk gjennomføring av hevingserklæring fordrer at selger tar kravet til følge, eller at du får rett til dette av forliksrådet, domstolen eller forbrukerklageutvalget.
Om en ikke har rett til å heve kjøpet kan en likevel ha andre krav i behold. En bør derfor vurdere å fremme andre krav som prisavslag og/eller erstatning subsidiært. Subsidiært betyr i denne sammenheng at du gjør disse kravene gjeldende dersom domstolen ikke gir deg medhold i krav om heving.
Hvis du vil vite mer om hva som skal til for å kunne kreve heving av kjøp kan du lese våre artikler;
Veien videre etter at reklamasjon om å heve bil er sendt
Etter at reklamasjon er sendt er det opp til selger i første omgang å ta stilling til kravet. Om selger aksepterer kravet går dere videre med et hevingsoppgjør. Dersom selger ikke er helt enig, men enig i at det feks er en mangel selger svarer for, vil det normalt oppstå forhandlinger av noen slag. Om selger helt avviser kravet må kravet forfølges i rettsvesenet, dvs. forliksrådet, Forbrukerklageutvalget eller tingretten.
Ønsker du bistand til å heve kjøp av bil?
Om du ønsker bistand til å reklamere og/eller forfølge et allerede fremsatt krav om heving av bilkjøp er det bare å ta kontakt med oss for en uforpliktende vurdering. Vi har rikelig erfaring med bilsaker, kjøpslovgivningen og rettssystemet. Bruk skjema på denne siden, post@verito.no eller ring advokat Dalvang på tlf.: 922 65 960.
Hvis du lurer på mer om hva vi kan bistå med og hva kostnadene kan bli anbefaler vi at du leser våre artikler;
Vanlige spørsmål