Motorhavari kan gi rett til heving av bilkjøp

Bilde med tekst: motorhavari kan gi rett til heving av bilkjøp

Innholdsfortegnelse

Motorhavari kan gi rett til heving av bilkjøp. Dette fordi bilen blir ubrukelig som transportmiddel, og reparasjonskostnadene ofte blir betydelige. Et motorhavari er en alvorlig feil som altså kan koste deg dyrt, både i reparasjon og i tapt bruk. I noen tilfeller kan du ha rett til å heve bilkjøpet, det vil si å gå tilbake til situasjonen før kjøpet og få tilbake pengene dine. I denne artikkelen vil vi forklare når du kan heve bilkjøpet ved motorhavari, og hva du må gjøre for å fremme krav om heving av kjøpet. 

Hva er motorhavari?

Motorhavari er et begrep som benyttes om en alvorlig skade på motoren som gjør at den ikke fungerer som den skal. Det er ulike årsaker som kan lede til motorhavari, som for eksempel fabrikasjonsfeil, slitasje, feil bruk, dårlig vedlikehold eller ytre påvirkninger. Et motorhavari kan medføre at motoren stopper helt, eller at den går med redusert ytelse, økt forbruk, unormal lyd eller røyk. Men uansett hva som er årsaken til motorhavariet, vil det kreve omfattende og kostbar reparasjon, og i noen tilfeller må motoren byttes helt ut. Det er da og årsaken til at motorhavari kan gi rett til heving av bilkjøp.

Når kan du heve bilkjøpet ved motorhavari?

For at du skal kunne heve kjøpet på grunn av motorhavari, må du oppfylle følgende vilkår:

  • Motorhavariet må skyldes mangel ved bilen i lovens forstand.
  • Mangelen må være vesentlig, eller ikke-uvesentlig hvis du har kjøpt bilen fra en forhandler.
  • Du må reklamere innenfor reklamasjonsfristene.

Artikkelen vil i de neste avsnittene ta for seg vilkårene.

Foreligger det en mangel i lovens forstand?

For å avgjøre om motorhavariet er en mangel i lovens forstand, må du først avklare om du skal forholde deg til kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven gjelder ved kjøp mellom en næringsdrivende og en privatperson, mens kjøpsloven gjelder for kjøp mellom to privatpersoner eller to næringsdrivende. Forbrukerkjøpsloven gir generelt et sterkere vern enn kjøpsloven, ettersom det er en handel mellom forbruker og forhandler. Hva som anses som en mangel i lovens forstand fremgår av kjøpsloven § 17 og forbrukerkjøpsloven § 16.

Ǥ 17. Varens egenskaper.
(1) Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.
(2) Dersom annet ikke følger av avtalen, skal tingen:
a. passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til;
b. passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, unntatt når forholdene viser at kjøperen for så vidt ikke bygde på selgerens sakkunnskap og vurdering eller ikke hadde rimelig grunn til å gjøre det;
c. ha egenskaper som selger har vist til ved å legge fram prøve eller modell;
d. være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen.
(3) Tingen har mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene i paragrafen her.»

Ǥ 16.Mangel
Tingen har en mangel dersom
a. den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15, med mindre det er avtalt unntak fra kravene i samsvar med § 15 annet ledd
b. selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet
c. den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på samme eller tilsvarende måte som de ble fremsatt, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet
d. bruken av tingen hindres eller begrenses som følge av krenkelse av en tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett, panterett eller immaterialrett, om ikke annet er avtalt.»

Som det fremgår av overnevnte paragrafer er utgangspunktet for begge lover at det foreligger en mangel dersom bilen ikke samsvarer med det som følger av avtalen mellom deg og selger. Det kan også være en mangel dersom selger har forsømt å opplyse om forhold med bilen, eller har gitt uriktige opplysninger om bilen, som kan antas å ha innvirket på kjøpet.

Et motorhavari vil som regel anses som en mangel, med mindre du har kjøpt bilen med en kjent og avtalt motorfeil, eller du har vært uaktsom eller uforsiktig med bilen. Hvis årsaken til motorhavariet er en feil som selgeren burde ha kjent til eller opplyst om, og som du ikke har akseptert, kan det være grunnlag for heving av kjøpet. Det samme gjelder for skjulte feil som forelå ved overleveringen, men som først viste seg senere. Dette fremgår av kjøpsloven § 21 som fastslår at det er tidspunktet for risikoens overgang som skal legges til grunn ved vurderingen av om det foreligger en mangel. Lovens forarbeider presiserer at denne reguleringen gjelder uavhengig av hvilket tidspunkt det påberopte forholdet kom til syne. Hvis det altså var en underliggende feil ved motoren på tidspunktet for overtagelsen av bilen, er det selger som står ansvarlig for mangelen.

Er motorhavariet en vesentlig, eller ikke-uvesentlig mangel?

Hvis motorhavariet er å anse som en mangel i lovens forstand, må mangelen likevel være vesentlig etter kjøpsloven, eller ikke-uvesentlig etter forbrukerkjøpsloven, for at du skal kunne heve kjøpet. Retten til å heve fremkommer av kjøpsloven § 39 og forbrukerkjøpsloven § 32;

Ǥ 39.Heving.

(1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd.

(2) Kjøperen kan ikke heve kjøpet med mindre han gir selgeren melding om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen, eller etter utløpet av den frist som kan følge av krav eller melding etter §§ 34 eller 36. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.»

Ǥ 32.Heving

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, med mindre selgeren beviser at mangelen er uvesentlig.»

For å heve etter kjøpsloven må mangelen være «vesentlig». Hva som regnes som en «vesentlig» mangel, avgjøres gjennom en skjønnsmessig vurdering baser på flere faktorer som omfanget av forskjellen mellom det som er avtalt og bilens faktiske tilstand, hvor betydningsfull mangelen er for deg og din hensikt med kjøpet, kostnaden eller vanskeligheten forbundet med å utbedre eller reparere mangelen, hvor belastende det vil være for selgeren om kjøpet heves og om selgeren har handlet uaktsomt, grovt uaktsomt, eller i strid med god tro. For å heve kjøpet må du kunne bevise at mangelen er så alvorlig at det ikke er rimelig for deg å beholde bilen mot andre misligholdsbeføyelser som omlevering, retting eller prisavslag. Motorhavari er som regel å anse som en vesentlig mangel, ettersom det ofte påvirker selve bruken av bilen.

I henhold til forbrukerkjøpsloven § 32 kan et kjøp heves dersom selgeren ikke kan bevise at mangelen er «uvesentlig». Denne terskelen er lavere enn i kjøpsloven § 39, som krever at kontraktsbruddet må være «vesentlig» for at kjøpet skal kunne heves, jf. Rt. 2015 s.321 (avsnitt 53). Vanligvis betyr «uvesentlig» at mangelen er av liten eller ubetydelig betydning for kjøperen. For eksempel kan et motorhavari som leder til unormal lyd muligens være uvesentlig, mens et motorhavari som gjør at motoren stopper helt være en «ikke-uvesentlig» mangel. Ved vurderingen av om en mangel er uvesentlig, er flere faktorer relevante som omfanget av avviket mellom den leverte bilen og kjøpsavtalen, hvor viktig mangelen er for kjøperen, mulige tiltak (reparasjon, prisavslag) og hvordan heving av kjøpet påvirker selgeren sammenlignet med for eksempel et prisavslag.

I tillegg ble bevisbyrden for mangler i forbrukerkjøp endret med lovendringen som trådte i kraft 1. januar 2024. Nå antas det at mangler som oppstår innen to år etter at bilen ble levert, var til stede allerede ved levering. For at selgeren skal unngå ansvar for slike mangler, må han eller hun kunne bevise at bilen ikke hadde noen mangel da den ble levert.

Har du overholdt reklamasjonsfristen?

Hvis du opplever motorhavari etter å ha kjøpt en bil, må du raskt informere selgeren, jf. kjøpsloven § 32 og forbrukerkjøpsloven § 27. Det er best å gjøre dette skriftlig og inkludere en beskrivelse av problemet samt hva du ønsker som løsning, for eksempel reparasjon, prisavslag, heving av kjøpet eller erstatning. For å sikre dine rettigheter, er det viktig å reklamere innen fristen.

Det finnes to typer reklamasjonsfrister: en absolutt og en relativ. Den absolutte fristen er den maksimale tiden du har til å reklamere fra det tidspunktet du kjøpte bilen. I henhold til forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven er denne fristen to år. Men for forbrukerkjøpsloven gjelder det også en absolutt reklamasjonsfrist på fem år, dersom bilen ved vanlig bruk var ment å vare vesentlig lenger enn to år, jf. forbrukerkjøpsloven § 27 (2). Hvis motorhavariet oppstår etter at disse fristene har utløpt, kan du vanligvis ikke reklamere i henhold til loven. Den relative fristen er den tiden du har til å reklamere etter at du har oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Ifølge forbrukerkjøpsloven er denne fristen aldri kortere enn to måneder, men kan være lengre. I kjøpsloven er den relative fristen ikke spesifisert, og det vil variere fra sak til sak. Derfor anbefaler vi alltid å reklamere så fort du oppdager at det er en mangel ved bilen din.

Hva kan du gjøre hvis selgeren ikke godtar kravet ditt?

Hvis selgeren aksepterer ditt krav om heving av bilen, er saken løst. I andre tilfeller vil du trenge en dom, eller et vedtak med virkning som dom for å få gjennomført et hevingsoppgjør. Alternativene er i utgangspunktet forliksrådet, Forbrukerklageutvalget eller tingretten. Vi bistår med å velge riktig instans for deg og din sak.

Behandling i forliksrådet er raskt og godt egnet for nettopp forlik og avtaler mellom selger og kjøper. De vil imidlertid ofte avstå fra å avsi dom dersom sakes faktum eller juss er for komplekst. Da fortsetter saken videre i tingretten. I noen tilfeller kan det være aktuelt å bringe saken direkte inn til tingretten, dersom saken taler for det og vilkårene for øvrig er til stede.

Saken kan og bringes inn for Forbrukertilsynet, som tilbyr gratis mekling mellom deg og selgeren. Hvis meklingen hos Forbrukertilsynet ikke fører frem, kan du ta saken videre til Forbrukerklageutvalget, som har myndighet til å fatte bindende vedtak for begge parter. Fra og med 1. juli 2024 vil det være et rettsgebyr på 1277 kr for å få saken behandlet hos Forbrukerklageutvalget. Hvis du ikke er tilfreds med avgjørelsen fra Forbrukerklageutvalget, kan du ta saken videre til tingretten. Ulempen med Forbrukerklageutvalget har i de siste årene vært at de har hatt svært lang saksbehandlingstid.

Vi kan bistå deg gjennom hele  prosessen uavhengig av hvilken instans som er valgt for å løse saken.

Kontakt oss for en gratis vurdering av din sak

Hvis du har opplevd problemer med bilen og lurer på om motorhavari kan gi rett til heving av bilkjøp kan du kontakte oss for en gratis og uforpliktende vurdering av saken din. Våre advokater er spesialister innen bilkjøp og kjøpsrett og kan bistå deg med å fremme krav mot selgeren eller i retten. Ring oss på 24 02 21 20, send en e-post til post@verito.no eller bruk vårt kontaktskjema på verito.no. Merk at bilforsikringsselskapet ditt dekker betydelige deler av saksutgiftene ved tvist mot bilselger. Vi er her for å hjelpe deg med å finne den beste løsningen.

Lurer du på mer om hva vi kan bistå med og hva det eventuelt vil koste? Les våre artikler; advokatbistand ved bilkjøp og advokatutgifter.

Artikkelen er skrevet 14.08.2024.

Vanlige spørsmål om heving av bilkjøp ved motorhavari

Heving og prisavslag er to ulike former for misligholdsbeføyelser, det vil si rettigheter du har hvis det foreligger en mangel ved bilen. Heving innebærer at du leverer tilbake bilen til selgeren, og får tilbake kjøpesummen og eventuelle andre utgifter du har hatt i forbindelse med kjøpet. Prisavslag innebærer at du beholder bilen, men får en reduksjon i kjøpesummen som tilsvarer mangelen. Hva som er mest gunstig for deg, avhenger av flere faktorer, som hvor alvorlig mangelen er, hvor mye det koster å reparere den, og hvor mye du har brukt bilen.

Reklamasjon er det du gjør når du gir beskjed til selgeren om at det er noe galt med bilen, og hva du krever som en løsning. Reklamasjonen bør være skriftlig, og inneholde en beskrivelse av problemet og hva du ønsker som en løsning, for eksempel reparasjon, prisavslag, heving av kjøpet eller erstatning. Reklamasjonen må sendes innen rimelig tid etter du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Og retten til å reklamere utløper etter to år fra kjøpet etter kjøpsloven, mens det etter forbrukerkjøpsloven gjelder en frist på fem år.

Forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven er to lover som regulerer kjøp og salg av varer, som for eksempel biler. Forbrukerkjøpsloven gjelder når du kjøper en bil fra en forhandler, det vil si en som driver næringsvirksomhet med salg av biler. Kjøpsloven gjelder når du kjøper en bil fra en privatperson, det vil si en som ikke driver næringsvirksomhet med salg av biler. Forbrukerkjøpsloven gir deg et sterkere vern enn kjøpsloven, fordi den har noen særlige regler som er til fordel for deg som forbruker. For eksempel har du en lengre reklamasjonsfrist, en lavere terskel for å heve kjøpet, og en omvendt bevisbyrde i de første seks månedene etter kjøpet.

Kilder

Spør oss om hva som helst. Når som helst

Vi anbefaler ikke å sende personsensitiv informasjon

Flere artikler om samme rettsområde

Bil
Kristoffer Dalvang

Tvist med bilprodusent

Kunde fikk medhold i tvist med bilprodusent Forbrukerklageutvalget gir kunden erstatning i tvist med bilprodusent En kunde har fått medhold i en klagesak mot en kjent bilprodusent etter problemer med ulyd i bilen. Tvisten dreide seg om hvorvidt ulyden skyldtes en designfeil eller ytre påvirkninger, og hvorvidt kunden skulle betale

Les mer »
Bilde med tekst: Kan du heve kjøp av ny bil?
Bil
Kristoffer Dalvang

Kan du heve kjøp av ny bil?

Rettigheter og plikter ved bilkjøp  Kan du heve kjøp av ny bil? Når du kjøper en ny bil, forventer du at den skal fungere feilfritt og oppfylle alle avtaler og forventninger. Men hva skjer når bilen ikke lever opp til disse forventningene? Kan du heve kjøpet og få pengene tilbake?

Les mer »
Bilde med tekst: Opplevd kontraktsbrudd ved bilkjøp?
Bil
Kristoffer Dalvang

Opplevd kontraktsbrudd ved bilkjøp? 

Har du opplevd kontraktsbrudd ved bilkjøp kan det føre til betydelige økonomiske og praktiske utfordringer. Å forstå dine rettigheter og plikter som bilkjøper, samt hvordan du kan håndtere en situasjon med kontraktsbrudd, er avgjørende for å sikre en rettferdig løsning. Denne artikkelen vil gi deg en omfattende veiledning om opplevd

Les mer »
Bilde med tekst: Heving av bilkjøp: forbruker vinner frem med klage
Bil
Kristoffer Dalvang

Heving av bilkjøp: Forbruker vinner frem med klage

Heving av bilkjøp: Forbruker vinner frem med klage Viktig informasjon om advokathjelp ved heving av bilkjøp En fersk dom fra Forbrukerklageutvalget har gitt en forbruker medhold i å heve et bilkjøp etter å ha oppdaget flere mangler ved bilen. Saken illustrerer hvor viktig det kan være å søke advokathjelp ved

Les mer »
Bilde med tekst: Forbruker vant klagesak om bruktbilkjøp
Bil
Kristoffer Dalvang

Forbruker vant klagesak om bruktbilkjøp

Forbruker vant klagesak om bruktbilkjøp: Selger må betale tilbake 35 000 kroner Forbruker har vunnet frem i Forbrukerklageutvalget etter en tvist om heve bilkjøp forhandler Selgeren må betale tilbake kjøpesummen på 35 000 kroner, samt forsinkelsesrenter, til forbrukeren etter at det ble påvist betydelige rustskader på bilen. Kjøpet av den 2008-modellen

Les mer »
Bilde med tekst: Kan man trekke seg fra bilkjøp?
Bil
Kristoffer Dalvang

Kan man trekke seg fra bilkjøp? 

Kan man trekke seg fra bilkjøp? Å kjøpe en bil er en betydelig investering, og noen ganger kan kjøpere angre på avgjørelsen de har tatt. Enten det skyldes en impulsiv beslutning, feilopplysninger fra selgeren, eller uforutsette økonomiske endringer, kan ønsket om å trekke seg fra et bilkjøp oppstå. Men hvilke

Les mer »