Opplevd kontraktsbrudd ved bilkjøp? 

Bilde med tekst: Opplevd kontraktsbrudd ved bilkjøp?

Innholdsfortegnelse

Har du opplevd kontraktsbrudd ved bilkjøp kan det føre til betydelige økonomiske og praktiske utfordringer. Å forstå dine rettigheter og plikter som bilkjøper, samt hvordan du kan håndtere en situasjon med kontraktsbrudd, er avgjørende for å sikre en rettferdig løsning. Denne artikkelen vil gi deg en omfattende veiledning om opplevd kontraktsbrudd ved bilkjøp, inkludert relevante lovbestemmelser og råd om hvordan du kan gå frem. 

Hva er et kontraktsbrudd? 

Kontraktsbrudd oppstår når en av partene i en kontrakt ikke oppfyller sine forpliktelser i henhold til avtalen. Ved bilkjøp kan dette innebære alt fra manglende levering av bilen til at bilen ikke samsvarer med det som ble avtalt mellom kjøper og selger. Dette betyr at kjøperen kan ha krav på ulike former for kompensasjon, inkludert utbedring av feilen, prisavslag eller heving av bilkjøpet. Kontraktsbrudd kan også foreligge der kjøperen ikke oppfyller sine forpliktelser, for eksempel ved å ikke betale kjøpesummen.  

Kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven regulerer ytterligere hva som utgjør et kontraktsbrudd. Kjøpsloven gjelder for kjøp mellom næringsdrivende eller mellom private personer. Forbrukerkjøpsloven gjelder på den andre siden kjøp mellom en næringsdrivende og en forbruker. Med forbruker menes en person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, jf. forbrukerkjøpsloven § 1 tredje ledd. Det er viktig å være oppmerksom på hvilken kjøpslov som gjelder for ditt kjøp, ettersom bestemmelsene og vilkårene er noe ulike. Forbrukerkjøpsloven stiller overordnet strengere vilkår for selger, og gir dermed kjøper et bedre vern, enn det som følger av kjøpsloven. Artikkelen vil i det følgende se nærmere på en rekke lovbestemmelser som regulerer kontraktsbrudd.  

Relevante lovbestemmelser 

Har du opplevd kontraktsbrudd ved bilkjøp finnes det en rekke lovbestemmelser i kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven som regulerer hva et kontraktsbrudd er og hva kjøperen kan kreve ved eventuelt brudd på kontrakten. Det finnes i utgangspunktet tre typer kontraktsbrudd: mangel, forsinkelse og rettsmangel. En forsinkelse betyr at kontraktsgjenstanden ikke leveres til avtalt tid. En rettsmangel innebærer at man disponerer over en rettighet eller en ting i større grad enn man egentlig har rett til. Kontraktsbrudd ved mangel skal være hovedfokuset i artikkelen, og hva en mangel er skal nøyere gjennomgås i det følgende. 

Kontraktsbrudd ved en mangel på bilen 

De mest relevante lovbestemmelsene på hva som regnes som en mangel er kjøpsloven §§ 17-19 og forbrukerkjøpsloven § 16. Hvis det viser seg en mangel eller feil ved bilen etter kjøpet, som ikke var avtalt eller opplyst om, kan dette være et kontraktsbrudd. 

Kjøpsloven § 17 første ledd og forbrukerkjøpsloven § 16 fastslår utgangspunktet om at det er en mangel med bilen hvis den fraviker det som ble avtalt mellom selger og kjøper. Hvis annet ikke følger av avtalen, er det en mangel hvis bilen ikke passer til de formål tingen vanligvis brukes til, ikke passe til bestemte formål som kjøperen har opplyst selger om eller ikke tilsvarer prøven eller modellen som eventuelt ble lagt frem, jf. kjøpsloven § 17 annet ledd og forbrukerkjøpsloven § 15 tredje ledd. I tillegg til avvik fra det som er avtalt, kan det være en mangel dersom selger har gitt uriktige opplysninger, eller forsømt å opplyse om forhold ved bilen som kan antas å ha virket inn på kjøpet, jf. kjøpsloven §§ 18-19 og forbrukerkjøpsloven § 16 første ledd.  

Hvis det er en mangel ved bilen etter de nevnte bestemmelsene, foreligger det et kontraktsbrudd. Ved kontraktsbrudd har kjøper en rett til å gjøre krav gjeldende overfor selger. Hvilke krav og hva som ligger i kravene er nedfelt i kjøpsloven kapittel 5-2 og forbrukerkjøpsloven kapittel 6. 

Kjøpers rettigheter ved kontraktsbrudd på grunn av mangel 

Kjøpsloven kapittel 5-2 og forbrukerkjøpsloven kapittel 6 gir kjøper rett til å kreve at selger retter eller omleverer bilen, prisavslag, heving og/eller erstatning. Retting eller omlevering er de minst inngripende kravene for selger, altså forsøkes alltid disse først, jf. kjøpsloven §§ 34-36 og forbrukerkjøpsloven §§ 29-30. Med retting menes reparasjon av bilen, mens omlevering innebærer erstatning av den mangelfulle bilen med en tilsvarende bil. 

Hvis verken retting eller omlevering er mulig, har kjøper rett til å kreve prisavslag. Prisavslaget skal reflektere den verdireduksjonen som feilen medfører, jf. kjøpsloven §§ 37–38 og forbrukerkjøpsloven § 31. Ved alvorlige mangler kan du også heve kjøpet. Dette betyr at du returnerer bilen og får tilbakebetalt kjøpesummen, jf. kjøpsloven § 39 og forbrukerkjøpsloven § 32. For å kunne heve må mangelen være vesentlig etter kjøpsloven, og ikke uvesentlig etter forbrukerkjøpsloven. Hvor terskelen for heving ligger avhenger av en helhetsvurdering av den konkrete saken. Heving av kjøpet kan for eksempel være aktuelt hvis bilen har vedvarende problemer som ikke kan rettes, eller dersom selgeren nekter å rette alvorlige feil. 

Erstatning innebærer at du får økonomisk kompensasjon fra selger. Dette er den eneste misligholdsbeføyelsen du kan kreve uavhengig av de andre. Det vil si at du, i tillegg til å heve kjøpet, kreve prisavslag eller avhjelp, også kan kreve erstatning for økonomiske tap som følge av mangelen. Reglene om erstatning finnes i kjøpsloven § 40 og forbrukerkjøpsloven § 33, med stort sett like vilkår i begge lovene. For å kunne kreve erstatning må fire vilkår være oppfylt: Det må foreligge et kontraktsbrudd fra selgerens side, kjøperen må ha hatt et økonomisk tap, selgeren må ha et rettslig ansvarsgrunnlag, og det må være en årsakssammenheng mellom kontraktsbruddet og tapet. 

For å gjøre kravene gjeldene er det viktig å være klar over at det også finnes visse plikter og frister som kjøper må overholde. For eksempel må kjøperen reklamere over mangelen innen rimelig tid etter at den ble oppdaget, og det kan være nødvendig å dokumentere mangelen på en grundig måte for å kunne kreve kompensasjon. 

Reklamasjonsfristen 

Reklamasjonsfristen angir hvor lang tid du har på å klage på feil ved bilen. For forbrukerkjøp kan den absolutte reklamasjonsfristen strekke seg til fem år, mens den for kjøp etter kjøpsloven kun er to år, jf. kjøpsloven § 32 andre ledd og forbrukerkjøpsloven § 27 andre ledd. I tillegg gjelder det en relativ reklamasjonsfrist etter første ledd.  Den slår fast at det er viktig å reklamere innen rimelig tid etter at feilen ble eller burde blitt oppdaget. Hva som ligger i begrepet «rimelig tid» avgjøres konkret utfra fakta i hver enkelt sak. I forbrukerkjøp kan den relative fristen likevel aldri være kortere enn to måneder fra mangelen ble oppdaget.  

Reklamasjonsfristen starter å løpe fra det tidspunktet kjøperen overtar bilen, og det er derfor viktig å handle raskt dersom man oppdager en feil eller mangel. Det kan være lurt å informere selgeren skriftlig om problemet, og å be om en skriftlig bekreftelse på at reklamasjonen er mottatt. Dersom selgeren ikke reagerer eller nekter å rette feilen, kan det være nødvendig å søke juridisk bistand for å få løst saken. 

Her kan du lese mer om reklamasjon på bilkjøp

eller

Reklamasjon på bruktbil

Dokumentere feil og mangler 

Om du har opplevd kontraktsbrudd ved bilkjøp er dokumentasjon avgjørende i en tvist om kontraktsbrudd. Ta bilder og noter ned alle problemer du opplever med bilen. Dette kan være nyttig i en eventuell tvist med selgeren. Be også om skriftlig bekreftelse på eventuelle løfter eller avtaler som inngås med selgeren. En god dokumentasjon kan styrke din sak betydelig. 

Det kan også være lurt å få bilen undersøkt av et uavhengig verksted eller fagperson, for å få en objektiv vurdering av bilens tilstand. En slik vurdering kan være avgjørende for å kunne dokumentere at det foreligger en vesentlig mangel, og for å kunne kreve kompensasjon fra selgeren. Husk å oppbevare all dokumentasjon på et trygt sted, slik at den er lett tilgjengelig dersom du skulle trenge den senere. 

Praktiske råd for å håndtere kontraktsbrudd 

  • Sett deg grundig inn i dine rettigheter og plikter som bilkjøper. 
  • Dokumenter alle feil og mangler du oppdager. 
  • Informer selgeren skriftlig om manglene innen rimelig tid.
  • Søk juridisk bistand dersom situasjonen ikke løser seg. 

Ved å følge disse rådene kan du stå sterkere i en situasjon der du vurderer å trekke deg fra et bilkjøp. Ta deg tid til å sette deg inn i dine rettigheter og plikter, og ikke nøl med å søke hjelp hvis du trenger det. Bilkjøp er en stor investering, og det er viktig å sikre at du får det du har betalt for. 

Om du ønsker å vite mer om å trekke seg fra bilkjøp kan du lese mer her

Rettshjelpsforsikring 

Det er viktig å være klar over at kjøper har rett til advokatutgifter dekket av rettshjelpsforsikringen på bilen. Dette kan spare kjøper for betydelige kostnader dersom kjøper må gå til sak mot selgeren. Rettshjelpsforsikringen kan dekke en rekke utgifter knyttet til en juridisk prosess, inkludert advokathonorarer, rettsgebyrer og andre kostnader. Som regel må kjøper betale en egenandel på 20% av utgiftene til advokat, sakkyndig bistand, vitner og/eller rettsgebyr. De resterende 80% av utgiftene betaler forsikringsselskapet. Det kan derfor være lurt å undersøke hvilke forsikringsdekninger du har, og å kontakte forsikringsselskapet ditt for å få mer informasjon om hvordan du kan benytte deg av denne forsikringen. 

Kontakt oss 

Hvis du har opplevd et kontraktsbrudd ved bilkjøpet, og du har spørsmål angående hvilke rettigheter du har, og hvordan du eventuelt skal gå frem, kan du ta kontakt med oss i Advokatfirmaet Verito AS. Det er gratis å ta kontakt med oss for en vurdering av saken. Vi har lang erfaring innenfor kjøpsrett og kontraktsrett, og kan bistå deg med råd, eller gjennom eventuelle forhandlinger og rettsaker. Du kan nå oss på e-post post@verito.no eller telefon 24 02 21 20. 

Artikkelen er skrevet 26.11.2024. 

Vanlige spørsmål 

Ja, dersom feilen er betydelig nok til å klassifisere som en vesentlig mangel, kan du heve kjøpet. Dette betyr at du kan kreve å få pengene tilbake, og at avtalen annulleres. 

For forbrukerkjøp kan fristen strekke seg til fem år, mens den for kjøp mellom privatpersoner og mellom næringsdrivende er to år. Det er viktig å reklamere innen rimelig tid etter at du oppdager mangelen, for å sikre at du fortsatt har rett til å klage. 

Ta bilder og noter ned alle problemer du opplever med bilen. Be også om skriftlig bekreftelse på eventuelle løfter eller avtaler som inngås med selgeren. Dette kan være avgjørende for å kunne bevise at det foreligger en mangel, og for å kunne kreve kompensasjon. 

Du kan ha rett til å kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Det kan være lurt å søke juridisk bistand i slike tilfeller. En advokat kan hjelpe deg med å vurdere sakens styrker og svakheter, samt bistå deg i en eventuell prosess mot selgeren. Det kan også være lurt å kontakte Forbrukerrådet for råd og veiledning. 

Spør oss om hva som helst. Når som helst

Vi anbefaler ikke å sende personsensitiv informasjon

Flere artikler om samme rettsområde

Bilde med tekst: Heve bilkjøp privat (guide)
Bil
Kristoffer Dalvang

Slik hever du bil privat (guide) 

En veiledning for å heve bilkjøp privat  Å heve et bilkjøp kan være en utfordrende prosess, spesielt når kjøpet er gjort mellom to private parter. I denne artikkelen vil vi gå gjennom de nødvendige stegene for å heve et bilkjøp, hvilke lover og regler som gjelder, og hvilke rettigheter du

Les mer »
Bilde med tekst: Hva er rimelig tid ved reklamasjon av bilkjøp
Bil
Kristoffer Dalvang

Hva er rimelig tid ved reklamasjon av bilkjøp

Når du kjøper en bil, enten den er ny eller brukt, er det avgjørende å kjenne til hvilke rettigheter du har som kjøper dersom det skulle oppstå feil eller mangler. En av de viktigste aspektene ved forbrukerrettigheter er muligheten til å reklamere på bilen. Men hva menes egentlig med “rimelig

Les mer »
Bilde med tekst: Forbrukerklageutvalget gir medhold i bruktbilklage
Bil
Kristoffer Dalvang

Forbrukerklageutvalget gir medhold i bruktbilklage

Kjøp av bruktbil endte i klage En kjøper av en bruktbil fikk medhold i sin klage til Forbrukerklageutvalget etter å ha oppdaget alvorlige skader på bilen kort tid etter kjøpet. Kjøperen, som hadde betalt 159 900 kroner for bilen, krevde heving av kjøpet og erstatning. Heving ved skjulte feil og

Les mer »
Bilde med tekst: Forbrukerklageutvalget gir medhold i klage på bruktbilkjøp
Bil
Kristoffer Dalvang

Forbrukerklageutvalget gir medhold i klage på bruktbilkjøp

Forbrukerklageutvalget gir medhold i klage på bruktbilkjøp Forbrukerklageutvalget har nylig behandlet en sak som omhandler kjøp av en bruktbil med betydelige feil og mangler. Klageren kjøpte en 2012-modell Volkswagen Passat fra en bilforhandler for en sum av 128 500 kroner. Bilen ble solgt med en tre måneders garanti på motor

Les mer »
Bil
Kristoffer Dalvang

Forbrukerklageutvalget gir medhold i klage på bruktbilkjøp

Forbrukerklageutvalget gir medhold i klage på bruktbilkjøp Forbrukerklageutvalget har nylig behandlet en sak som omhandler kjøp av en bruktbil med betydelige feil og mangler. Klageren kjøpte en 2006-modell Volkswagen Touran fra et enkeltpersonforetak for en sum av 39 594 kroner. Bilen ble solgt uten garanti og reklamasjonsrett, men klageren oppdaget

Les mer »