Rettigheter i kjøpsloven ved kjøp av bil

Bilde med teksten: Rettigheter i kjøpsloven ved kjøp av bil

Innholdsfortegnelse

Hvilke rettigheter i kjøpsloven ved kjøp av bil har du dersom du oppdager at det er noe feil med bilen din? Det får du svar på i denne artikkelen.

I hvilke tilfeller regulerer kjøpsloven kjøp av bil?

Hvilke rettigheter har du ved kjøp av bil når det kommer til kjøpsloven? Kjøpsloven er i utgangspunktet en lov som regulerer avtaler om kjøp og salg av løsøre. Det vil med andre ord si ting som ikke er fast eiendom, ettersom dette reguleres av avhendingslova. Kjøpsloven regulerer kjøp mellom to næringsdrivende eller to private parter. Foretas kjøpet mellom en forbruker og en næringsdrivende er det forbrukerkjøpsloven som regulerer kjøpet. Med forbruker menes en som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomheten. Hvis en forbruker for eksempel kjøper en bil fra en forhandler, er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Hvis en forbruker derimot kjøper en bil fra en annen forbruker er det kjøpsloven som gjelder.

Hva er en mangel?

Dersom det oppstår en feil eller mangel etter bilkjøpet, kan du ha en rekke rettigheter etter kjøpsloven. En mangel etter kjøpsloven er en feil eller et avvik ved bilen som gjør at den ikke oppfyller de kravene som følger av avtalen mellom selger og kjøper. Hva som anses som en mangel etter kjøpsloven fremgår av kjøpsloven §§ 17 og 18. I tilfeller hvor selger har tatt et «som den er» forbehold, eller lignende, fremgår det av kjøpsloven § 19 hva som anses som en mangel.

Som klart utgangspunkt er det en mangel dersom bilen avviker fra avtalen. Det kan også være en mangel dersom selger har gitt uriktige opplysninger om bilen, eller unngått å gi vesentlige opplysninger om bilen som selger måtte kjenne til, og som kan antas å ha virket inn på kjøpet.

Hvis det foreligger en mangel ved bilen etter vilkårene i kjøpsloven, kan du som kjøper gjøre gjeldene en rekke misligholdsbeføyelser. Artikkelen vil i det følgende ta for seg hvilke.

Hvilke rettigheter har man som kjøper etter kjøpsloven?

Avhjelp

Avhjelp er en fellesbetegnelse på omlevering og retting av en mangel, og dette er en viktig del av de rettighetene du har i henhold til kjøpsloven. Med andre ord betyr det at selgeren reparerer bilen din eller erstatter bilen med en ny, slik at du får en mangelfri bil i samsvar med det som fremgår av kjøpsavtalen. Retting og omlevering er to av de vanligste beføyelsene ved mangler, og de forutsettes i kjøpsloven § 34;

«1) Kjøperen kan kreve at selgeren for egen rekning retter mangel dersom dette kan skje uten å volde selgeren urimelig kostnad eller ulempe. Selgeren kan isteden foreta omlevering etter § 36.

(2) Kjøperen kan kreve omlevering når mangelen er vesentlig.»

Som det fremgår av utdraget av bestemmelsen skal avhjelp skje uten kostnad for kjøperen, noe som betyr at selgeren skal dekke alle utgifter knyttet til avhjelpen. Dette inkluderer sideutgifter som er nødvendige, som for eksempel transportutgifter, leie av erstatningsbil m.m.. Kjøper har imidlertid en plikt til å bidra rimelig, som for eksempel kan være gjennom å sende den defekte bilen til selgeren og eventuelt betale selv for transportkostnadene. Plikten for kjøperen til å medvirke er likevel begrenset til tilfeller hvor det ikke medfører en vesentlig ulempe for kjøperen. Hva som er en vesentlig ulempe kan variere, og i vurderingen vil det blant annet bli lagt vekt på størrelsen på de aktuelle utleggene. Et eksempel på en vesentlig ulempe kan være der kjøperen er avhengig av bil, og det i påvente av avhjelp ikke er mulig å skaffe en erstatningsbil.

Som klart utgangspunkt har selgeren rett til flere forsøk på å utføre avhjelpen på bilen. Hvis selgeren derimot gjentatte ganger feiler på å rette mangelen på bilen, kan dette føre til en vesentlig ulempe for kjøperen. I slikt tilfelle kan kjøperen gjøre andre misligholdsbeføyelser som prisavslag eller heving gjeldende.

Prisavslag

Prisavslag er en misligholdsbeføyelse som gir kjøper en reduksjon i prisen på grunn av en mangel. Prisavslagets størrelse skal være tilsvarende mangelens forholdsmessige verdi opp mot markedsverdien. Det vil med andre ord bety at prisavslaget er ment å være en kompensasjon for den økonomiske betydningen av mangelen. Retten til å kreve prisavslag fremgår av kjøpsloven §§ 37 og 38;

Ǥ 37.Prisavslag eller heving etter manglende avhjelp.

(1) Dersom retting eller omlevering ikke kommer på tale eller ikke blir foretatt innen rimelig tid etter at kjøperen har klaget over mangelen, kan kjøperen kreve prisavslag eller heve kjøpet etter §§ 38 eller 39. Dette gjelder ikke dersom kjøperen avslår avhjelp som han plikter å motta.»

Ǥ 38.Prisavslag.

Har tingen mangel, kan kjøperen kreve prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktmessig stand på leveringstiden.»

For å kunne kreve prisavslag må det altså for det første foreligge en kjøpsrettslig mangel, og for det andre må selgers adgang til retting og omlevering være uttømt. Hva som er en kjøpsrettslig mangel, og selger adgang til retting og omlevering er redegjort for i det foregående. Hvis vilkårene er oppfylt har kjøper rett til å krever prisavslag på bilen.

Heving

Heving er en misligholdsbeføyelse som innebærer at du som kjøper krever å få tilbake kjøpesummen, mot at du leverer tilbake bilen til selger. For å kunne kreve heving fremgår det av kjøpsloven § 37 at kjøper må ha uttømt retten selger har til å omlevere eller rette bilen, innenfor det som følger av lovens rammer. Selve hevings bestemmelsen fremgår av kjøpsloven § 39, og første ledd forutsetter at du har rett til å heve kjøpet dersom mangelen medfører «vesentlig kontraktsbrudd».  Det må altså foreligge en kjøpsrettslig mangel, og denne må ha ført til et vesentlig kontraktsbrudd, for at du skal kunne heve bilkjøpet.

Hva som menes med at mangelen må medføre «vesentlig kontraktsbrudd», beror på en skjønnsmessig vurdering som avhenger av en rekke momenter, som;

  • Hvor stort avviket er mellom det som er avtalt og bilens faktiske tilstand.
  • Hvor betydningsfull mangelen er for deg og ditt formål med kjøpet.
  • Hvor kostbart eller krevende det er å utbedre eller reparere mangelen.
  • Hvor stor belastning heving av kjøpet vil være for selger.
  • Om selger har handlet uaktsomt, grovt uaktsomt eller i strid med god tro.

For å kunne heve kjøpet på bilen er det altså ikke nok at du angrer på bilkjøpet eller har funnet en annen bil som er billigere eller bedre. Du må kunne godskrive at mangelen er et så stort avvik fra det som er avtalt at det ikke er rimelig for deg å beholde bilen, selv mot andre misligholdsbeføyelser.

Vil du vite mer om heving av bilkjøp? Les våre artikler; heve privat bilkjøp

Erstatning

Erstatning er en økonomisk kompensasjon i form av penger, og det er den eneste misligholdsbeføyelsen du kan kreve uavhengig av de andre. Det innebærer at du kan kreve erstatning selv om du krever avhjelp, prisavslag eller heving. Dette er en viktig del av rettighetene i kjøpsloven ved kjøp av bil, og erstatning fremgår av kjøpsloven § 40;

«(1) Kjøperen kan kreve erstatning for det tap han lider som følge av mangel ved tingen, for så vidt selgeren ikke godtgjør at det forhold at leveringen er mangelfull, skyldes hindring som nevnt i § 27.»

For å kunne kreve erstatning må følgende fire vilkår være oppfylt; 1) det må foreligge et kontraktsbrudd fra selger side, 2) det må foreligge et ansvarsgrunnlag for selger, 3) det må foreligge et økonomisk tap for kjøperen, og 4) det må foreligge en årsakssammenheng mellom kontraktsbruddet og det økonomiske tapet.

Et kontraktsbrudd vil typisk være dersom bilen har en mangel, eller dersom den blir levert for sent. Et ansvarsgrunnlag innebærer at det må være et lovfestet grunnlag for at selger skal måtte betale erstatning til deg, se kjøpsloven § 27 femte ledd og § 40 første og tredje ledd. Et økonomisk tap er et tap som kan måles i penger, som for eksempel utgifter du har hatt eller inntekter du har mistet. En årsakssammenheng innebærer at det må være en viss sammenheng mellom kontraktsbruddet og det økonomiske tapet. Er alle disse vilkårene oppfylt, har du rett til å kreve erstatning.

Hva må man gjøre som kjøper for å ivareta sine rettigheter etter kjøpsloven?

For alle misligholdsbeføyelsene som er gjennomgått i artikkelen gjelder det et felles vilkår om at du må ha reklamert i tide for å gjøre misligholdsbeføyelsene gjeldende. Reglene om reklamasjonsfrister fremgår av kjøpsloven § 32;

«(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.»

Rettigheter i kjøpsloven ved kjøp av bil inkluderer viktige aspekter som reklamasjonsfrister. Kjøpsloven skiller mellom to reklamasjonsfrister: den relative reklamasjonsfristen, som henholdsvis fremgår av bestemmelsens første ledd, og den absolutte reklamasjonsfristen, som henholdsvis fremgår av bestemmelsens andre ledd.

Den relative reklamasjonsfristen fremkommer ikke uttrykkelig i bestemmelsen, men etter første ledd må du ha reklamert innen «rimelig tid» etter du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Hva som er «rimelig tid» avhenger av en konkret vurdering, som blant annet vektlegger momenter som feilens art, hvor lett den var å oppdage, om du har fått profesjonell hjelp og hvor kompetent du er som kjøper. Dette innebærer at den relative reklamasjonsfristen kan være alt fra noen dager til uker til måneder. Vi anbefaler derfor alltid å reklamere så fort du oppdager at det er noe feil eller en mangel ved bilen.

Den absolutte reklamasjonsfristen fremgår av bestemmelsens andre ledd, og er for kjøp av bil i kjøpsloven to år. Denne fristen begynner å løpe fra dagen du over tok tingen, i motsetnings til den relative fristen som løper fra da du burde ha oppdaget feilen. Hvis du oppdager en mangel etter det har gått to år, kan du ikke lenger påberope deg denne mangelen. Det innebærer at du mister retten til å gjøre misligholdsbeføyelser gjeldende.

 

Kontakt oss for en gratis vurdering av din sak

Hvis du har kjøpt en bil med en mangel og ønsker å benytte deg av dine rettigheter i henhold til kjøpsloven, kan du kontakte oss for en gratis og uforpliktende vurdering av saken din. Vi har bred erfaring og ekspertise innen kjøpsrett, og kan hjelpe deg med å fremme krav mot selger. Vi kan også bistå deg med å få dekket advokatutgifter gjennom bilens rettshjelpsforsikring. Du kan nå oss via e-post: post@verito.no eller telefon: 922 65 960.

En mangel ved bilen etter kjøpsloven er et avvik fra det som er avtalt mellom kjøper og selger, eller det som følger av loven. Det kan for eksempel være at bilen har en feil eller en skade som ikke er opplyst om, eller at bilen ikke har de egenskapene eller den kvaliteten som man har grunn til å forvente. Det er ikke en mangel hvis bilen har en normal slitasje eller elde, eller hvis kjøper har vært klar over feilen eller skaden før kjøpet. Det er heller ikke en mangel hvis feilen eller skaden skyldes kjøpers bruk eller misbruk av bilen etter kjøpet. 

Reklamasjon er at man melder fra til selger om at det er en mangel ved bilen, og at man vil gjøre sine rettigheter gjeldende. Reklamasjonen må skje innen rimelig tid etter at man oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Reklamasjonsfristen er to år etter at man har overtatt bilen, eller fem år hvis bilen er ment å vare vesentlig lenger. Hvis man ikke reklamerer i tide, kan man miste retten til å gjøre mangelen gjeldende. 

Avhjelp er at selger retter mangelen eller leverer en ny bil. Prisavslag er at man betaler en lavere pris som står i forhold til mangelen. Heving er at man leverer tilbake bilen og får tilbake kjøpesummen. Erstatning er at man får dekket det tapet man har lidt som følge av mangelen. Disse rettighetene kan bare gjøres gjeldende hvis det er en mangel ved bilen, og hvis man har reklamert i tide. Hvilken rettighet man kan velge, avhenger av om mangelen er vesentlig, og om avhjelp er mulig eller medfører urimelig kostnad eller ulempe for selger. 

Artikkelen er for ordens skyld skrevet 25.september.

Spør oss om hva som helst. Når som helst

Vi anbefaler ikke å sende personsensitiv informasjon

Flere artikler om samme rettsområde

Bilde med teksten: heve kjøp av bil
Bil
Kristoffer Dalvang

Heve kjøp av bil

Lurer du på hva som skal til for å heve kjøp av bil? Les vår oversikt om heving av bilkjøp for innføring i vilkårene og fremgangsmåten. Heving av bilkjøp er et aktuelt tema for mange som opplever problemer med bilen de har kjøpt. Heving innebærer at kjøpet blir opphevet, og

Les mer »
Bilde med teksten "angrerett ved bilkjøp"
Bil
Kristoffer Dalvang

Angrerett bilkjøp: dine rettigheter

Angrerett ved bilkjøp: Har du ombestemt deg etter å ha kjøpt bil? Les om når du har angrerett, avbestillingsrett eller hevingsrett på bilkjøpet. Hva er angrerett på bilkjøp? Angrerett på bilkjøp betyr at du kan gå tilbake på avtalen og levere tilbake bilen innen en viss frist. Angreretten er regulert

Les mer »
Bilde med teksten "Mal for å heve bilkjøp" og "tips"
Bil
Kristoffer Dalvang

Mal for å heve bilkjøp

Leter du etter en mal for å heve bilkjøp? Fremgangsmåte for å erklære heving av bilkjøp kan du lese her. Ønsker du bistand kontakter du oss. Mal for å heve bilkjøp DEL 1 – Dokumentasjon av feil eller mangel Når du oppdager feil eller mangel bør du snarest forsøke å

Les mer »
Bilde av rusten bil og teksten "kjøpsloven § 19 ved bilkjøp"
Bil
Kristoffer Dalvang

Kjøpsloven § 19 ved bilkjøp

Kjøpsloven § 19 ved bilkjøp: En guide til kjøpers og selgers rettigheter og plikter ved bilkjøp som selges «som den er». Kjøpsloven regulerer kjøp og salg av ting mellom privatpersoner og næringsdrivende i Norge. Loven har mange bestemmelser som skal sikre at bilhandelen skjer på en rettferdig måte, og som

Les mer »
Bilde av advokat og teksten "bistand fra advokat ved bilkjøp"
Bil
Kristoffer Dalvang

Bistand fra advokat ved bilkjøp

Bistand fra advokat ved bilkjøp blir gjerne aktuelt der hvor det er gjort en betydelig investering eller det er et betydelig misforhold mellom kjøpsprisen og det selger opplever å ha mottatt. Det er sentralt å kjenne rettighetene du har hvis noe går galt. Hvis du oppdager feil eller mangler ved

Les mer »
Bilde av ødelagt bil og teksten "reklamasjon på bil"
Bil
Kristoffer Dalvang

Reklamasjon på bilkjøp

Reklamasjon på bilkjøp – dersom du oppdager en feil eller mangel ved bilen din, er det viktig å være klar over at det gjelder reklamasjonsfrister. Denne artikkelen vil ta for seg hva reklamasjon er, hvilke reklamasjonsfrister som gjelder for kjøp av bil og hva du som kjøper kan kreve av

Les mer »