Skjulte feil og mangler ved bilkjøp

Bilde av kvinne som opplever skjulte feil og mangler ved bilkjøp

Innholdsfortegnelse

Hva kan du gjøre hvis du oppdager skjulte feil og mangler ved bilkjøp? Hvilke rettigheter har du som kjøper, og hvordan kan du gå frem for å heve kjøpet, kreve prisavslag eller erstatning? I denne artikkelen skal vi se nærmere på hva skjulte feil og mangler er, når du kan heve kjøpet på grunn av dem, og hvordan du bør gå frem for å sikre dine rettigheter som kjøper.

Hva er skjulte feil og mangler ved et bilkjøp?

Skjulte feil og mangler er problemer eller defekter ved en bil som ikke var synlige eller kjente på kjøpstidspunktet. Disse feilene kan føre til at bilen ikke samsvarer med det som var avtalt mellom deg og selger, eller at den har en lavere verdi enn forventet. Dersom skjulte feil og mangler oppdages etter kjøpet av bilen, kan du ha rett til å heve kjøpet, kreve prisavslag eller erstatning, avhengig av omstendighetene. Hva som er en mangel i rettslig forstand, fremgår av kjøpsloven §§ 17-19 og forbrukerkjøpsloven § 16. For at du skal ha rett til misligholdsbeføyelser er det krav om at feilen, eller årsaken til feilen som senere viste seg, var ti stede da du tok over bilen. Artikkelen vil videre se på skjulte feil og mangler i ulike tilfeller.

Skjulte feil og mangler på bilen, kjøpstidspunktet og risikoens overgang

«Risikoens overgang» er en betegnelse på det tidspunktet hvor alle risikoen for hva som skjer med bilen går over fra selger til kjøper. Som regel er tidspunktet for risikoens overgang satt til tidspunktet kjøperen faktisk overtar bilen. «Risikoens overgang» er lovfestet i forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven kapittel 3. Bestemmelsene er noe forskjellig formulert, men det rettslige innholdet er likt.

Det sentrale i kjøpsloven § 13 og forbrukerkjøpsloven § 14 er at kjøperen får risikoen for bilen fra det tidspunktet leveringen har funnet sted, eller det tidspunktet kjøper hadde en plikt til å hente bilen. I forbrukerkjøp er det viktig å merke seg at selger vil ha risikoen for bilen frem til kjøper henter bilen, hvis kjøper ikke henter til avtalt tid. Likevel har forbruker risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved bilen, hvis du ikke henter når det er avtalt.

Det fremgår av kjøpsloven § 12 og forbrukerkjøpsloven § 13 at når risikoen har gått over på kjøper, må kjøper uansett betale kjøpesummen, dersom bilen etterpå «går tapt, skades eller minskes som følge av hendelse som ikke beror på selgeren». Dette betyr i praksis at dersom det skulle foreligge feil eller mangler ved bilen etter risikoens overgang, som ikke skyldes forhold på selgerens side, er det kjøperen som har ansvar for feilen eller mangelen. Det likevel viktig å være klar over at det er et skille mellom mangler som eksisterer ved levering av bilen som blir oppdaget etterpå, og en risiko som eksiterer ved levering, men som først slår ut i skade eller feil etterpå. I det første nevnte tilfellet er det selger som hefter for mangelen, mens i det andre tilfellet er det kjøper som har ansvaret. Det er kjøper som har bevisbyrden for at mangelen forelå før kjøper overtok bilen.

Skjulte feil og mangler ved bil solgt «som den er»

Det følger av kjøpsloven § 19 at selger kan ta et «som den er» forbehold ved salg av brukte biler. Det betyr i praksis at selgere fraskriver seg ansvaret for eventuelle skjulte feil eller mangler som skulle dukke opp i etterkant av kjøpet. Det finnes ingen spesielle krav til hvordan et slikt forbehold skal formuleres i avtalen, men det er enighet om at det må fremgå tydelig. For eksempel kan det stå i salgsannonsen til bilen at «bilen selges som den er», eller at «selger fraskriver seg ansvaret for skjulte feil eller mangler som oppdages etter kjøpet». Dersom det fremgår noe slikt av avtalen, er det viktig at kjøper undersøker varen grundig før kjøpet. Likevel er det ikke slik at alt ansvaret forflytter seg over på kjøper ved «som den er» forbehold. Du har fortsatt en rett til å kreve blant annet retting, omlevering, heving eller erstatning dersom selgeren har gitt feilaktige opplysninger eller tilbakeholdt informasjon.

For bilkjøp etter 1.januar 2024 er det ikke lenger lov for næringsdrivende å ta et «som den er» forbehold overfor forbruker. Dersom slikt forbehold likevel blir tatt vil det strid med forbrukerkjøpsloven. Hvis kjøpet er foretatt før 1.januar 2024 vil forbeholdet være gyldig, og det vil være tidligere § 17 i forbrukerkjøpsloven som regulerer forholdet.

Les vår artikkel om kjøpsloven § 19 ved bilkjøp.

Eksempler på typiske skjulte feil og mangler på bil

Denne finnes en rekke eksempler på skjulte feil og mangler på bil. Her er en ikke uttømmende liste over noen eksempler:

  • Mekaniske feil: Dette er feil ved for eksempel motoren, girkassen, eller andre viktige komponenter som ikke fungerer som de skal, men som ikke var åpenbare ved kjøpet av bilen.
  • Elektriske feil: Dette er feil eller defekter i det elektriske systemet til bilen, som for eksempel problemer med bilens datamaskin, sensor, ledninger, eller batteri, som kan føre til at elektroniske funksjoner svikter
  • Rustskader: Skjulte rustskader kan være vanskelige å oppdage hvis det er dekket til eller lokalisert på områder som ikke er lett synlige, som for eksempel under bilen eller inni paneler.
  • Tidligere ulykker eller skader: Det kan være at bilen tidligere har vært involvert i en ulykke, og selv om det har blitt reparert, så kan det fortsatt være skjulte strukturelle skader som ikke er synlige ved første overblikk.
  • Problemer med bremsesystemet eller klima- og varmesystemer: Det kan være vanskelig å oppdage slike feil ved første inspeksjon av bilen.
  • Defekt airbags: Det kan være at airbagen ikke fungerer eller at de har vært utløst før og ikke blitt korrekt reparert.

Skjulte feil og mangler ved bilkjøp og opplysningssvikt ved salg av bil

Ved salg av bil har selger både en plikt til å gi riktige opplysninger, og en plikt til å ikke holde tilbake opplysninger. Dette følger av kjøpsloven §§ 18 og 19, og forbrukerkjøpsloven § 16.

Plikten til å gi riktige opplysninger innebærer at selger må gi konkrete og objektive opplysninger om bilen. Det kan for eksempel være opplysninger om bilen kilometerstand, utsyr, alder, motor eller tilstand. For at selger skal ha brutt sin opplysningsplikt er det ikke tilstrekkelig at selger har brukt rosende eller subjektive beskrivelser om bilen, som for eksempel «fantastisk» eller «vedlikeholdt», med mindre disse faktisk kan tolkes som tilstandsbeskrivelser av bilen. Det er heller ikke nok at selger har gitt generelle opplysninger om modellen eller bilmerket, med mindre det er noe spesielt med den aktuelle bilen som avviker fra det vanlige.

Det gjelder også en plikt for selger å ikke holde tilbake opplysninger. I dette ligger det at selger ikke må unnlate å opplyse om noe som han eller hun visste eller burde vite om bilen, og som var viktig å vite for kjøperen ved kjøpet. For eksempel kan det være opplysninger om at bilen har hatt en skade, en feil, en mangel eller en risiko som påvirker bilens bruk, verdi eller sikkerhet. For at selger skal ha brutt sin opplysningsplikt er det ikke tilstrekkelig at han eller hun har unnlatt å opplyse om noe som er synlig eller åpenbart for kjøper, eller som kjøper burde ha sjekket selv. Det er heller ikke nok at selger ikke har opplyst om noe som er vanlig ved bilens type, alder eller modell, med mindre det er noe med den aktuelle bilen som avviker fra det vanlige.

Krav og rettigheter ved skjulte feil og mangler ved bilkjøp

Dersom det foreligger skjulte feil eller mangler ved bilkjøpet, har du en rekke rettigheter og krav:

Krav om retting eller omlevering (avhjelp)

I henhold til kjøpsloven § 34 og forbrukerkjøpsloven § 29 har du rett til å kreve at selgeren retter mangelen eller omleverer bilen. Dette betyr at selgeren må reparere eller levere en ny bil på egen bekostning, slik at den oppfyller det som ble avtalt. Du kan kreve retting og omlevering dersom det ikke medfører urimelige kostnader eller ulemper for selgeren. Avhjelpen må skje innen rimelig tid, og du kan ikke kreve avhjelp dersom du selv har gjort noe med bilen som forverrer mangelen.

Krav om prisavslag

Ifølge kjøpsloven § 38 og forbrukerkjøpsloven § 31 kan du kreve et prisavslag som står i forhold til mangelen. Det vil med andre ord si at du betaler mindre for bilen enn det som er avtalt, i tråd med mangelens betydning. Retten til å kreve prisavslag avhenger av at mangelen ikke kunne rettes eller omleveres etter reglene i kjøpslovene, eller at det var klart at slik avhjelp ikke ville skje. Prisavslaget kan ikke overstige det du har betalt for bilen.

Krav om erstatning

I tillegg til de andre misligholdsbeføyelsene, har du alltid en rett til å kreve erstatning dersom det foreligger en mangel. Denne retten fremgår av kjøpsloven § 40 og forbrukerkjøpsloven § 33. Det kan for eksempel være utgifter til reparasjon, leie av annen bil, redusert verdi eller annen skade du vil kreve erstatning for. Retten til erstatning gjelder med mindre selgeren godtgjør at mangelen skyldes hindringer utenfor selgers kontroll, som selger ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden, eller å unngå eller overvinne følgende av.

Når kan du heve kjøpet på grunn av skjulte feil og mangler?

For å kunne heve kjøpet på grunn av skjulte feil og mangler, må en rekke vilkår være oppfylt:

  1. Det må være en mangel eller feil i henhold til kjøpsloven §§ 17-19 eller forbrukerkjøpsloven § 16. Hvilen lov som kommer til anvendelse vil avhenge av om du har kjøpt bilen av en næringsdrivende eller en privatperson. I tilfelle hvor du har kjøpt en bil av en næringsdrivende, er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Hvis bilen derimot er kjøpt mellom to privatpersoner eller to næringsdrivende er det kjøpsloven som kommer til anvendelse.
  2. I tillegg til at det må være en mangel, må den være vesentlig for å kunne heve kjøpet etter kjøpsloven § 39, og mangelen må ikke være uvesentlig for å heve kjøpet etter forbrukerkjøpsloven § 32. I dette ligger at mangelen må være av en slik karakter eller et slikt omfang at den gir kjøperen en god grunn til å heve kjøpet.
  3. Kjøperen må ha reklamert i tide. Kjøpsloven § 32 og forbrukerkjøpsloven § 27 gir kjøperen rimelig tid til å reklamere etter at mangelen er oppdaget eller burde ha vært oppdaget. I forbrukerkjøpsloven kan likevel aldri reklamasjonsfristen være kortere enn to måneder. Det gjelder i tillegg en absolutt reklamasjonsfrist på 2 eller 5 år avhengig av om bilen er kjøpt innenfor kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven, og om bilen er ment å vare vesentlig lenger ved vanlig bruk. Du kan lese mer om reklamasjon på bilkjøp her.

 

Det er spesielt viktig å være oppmerksom på reklamasjonsfristen, ettersom du kan miste retten til å heve, eller gjøre andre misligholdsbeføyelser gjeldende, dersom du reklamere for sent.

Fremgangsmåte for å heve kjøpet

Hvis vilkårene for heving er oppfylt, og du ønsker å heve kjøpet av bilen, bør du følge denne fremgangsmåten:

  • Reklamer skriftlig til selgeren så snart som mulig etter at mangelen er oppdaget. Det er viktig å beskrive mangelen tydelig og informere selgeren om at du ønsker å heve kjøpet.
  • Samle dokumentasjon på mangelen, for eksempel ved å ta bilder, innhente skriftlige uttalelser fra fagfolk eller innhente pristilbud på utbedring.
  • Gi selgeren en rimelig frist for å svare på reklamasjonen. Dersom selgeren ikke aksepterer hevingen, kan du vurdere å søke ta kontakt med en advokat som kan hjelpe deg.

Du kan lese mer om heving av bilkjøp fra forhandler her, eller mer om heving av private bilkjøp her.

Selger aksepterer ikke kravet – hva skal du gjøre?

Dersom selger ikke aksepterer krav som følge av skjulte feil og mangler ved bilen må kravet forfølges rettslig. Det omtales gjerne som at en må få rettskraft bak kravet, slik at selger blir tvunget til å forholde seg til kravet gjennom bindende vedtak eller dom. I bilsaker har ofte kjøper tre alternativer for å kreve dom eller vedtak for saken.

Forliksrådet

Kjøper kan bringe saken inn for forliksrådet, for å finne en felles avtale med selger – eller få en domsavgjørelse på kravet. Fordelene med forliksrådet er at det er hurtig saksbehandling, og relativt lave kostnader forbundet med å prøve saken. Ulempen er at forliksrådet ofte innstiller saker uten å avsi dom, og at det er stor vilkårlighet i domsavsigelsen sammenlignet med andre instanser. Dette er fordi forliksrådet er sammensatt av legfolk og ikke utdannede og erfarne jurister. Du kan lese mer om forliksrådet på politiets hjemmesider.

Forbrukerklageutvalget

Forbrukerklageutvalget er et forvaltningsorgan med myndighet til å fatte vedtak med samme rettskraft som dom. Forbrukerklageutvalget består i motsetning til forliksrådet av medlemmer med juridisk kompetanse, med de kan og ha kompetanse på feks bil, båt eller bank. Avgjørelsene har derfor en høyere “juridisk kvalitet” enn feks. forliksrådet. Ulempen er på den annen side at saksbehandling er skriftlig, noe som medfører at parts- og vitneforklaring bortfaller. Det samme gjelder for øvrig innspill fra advokatene i form av muntlig prosedyre. I tillegg har de i de seneste årene hatt en saksbehandlingstid som tilsammen strekker seg over ett år. Før en sak kan tas til behandling av forbrukerklageutvalget må den megles av Forbrukertilsynet. Du kan lese mer om forbrukerklageutvalget på deres hjemmesider.

Tingretten

På nærmmere vilkår kan saken bringes direkte inn til tingretten. Tingretten fungerer og som ankeinstans for vedtak fra forbrukerklageutvalget eller dommer fra forliksrådet. I tingretten får saken den grundigste behandlingen, og dommeren er naturligvis en jurist med opplæring i dommeryrket. Ulempen med tingretten er i hovedsak at det er en mer kostbar behandling for partene.

Vi hjelper deg med valg av prosess

Hvordan man prøver kravet sitt kommer an på flere forhold. Tidsperspektiv, kostnader og mulighet for ett gunstig utfall er gjerne de viktigste momentene. Vi hjelper deg med å velge rett prosessform for deg og saken din, og bistår ved gjennomføringen.

Rettshjelpsdekning i bilforsikring dekker sakskostnader

Hvis du skulle ha behov for bistand fra en advokat, er det viktig å være klar over at alle bilforsikringer dekker utgifter til advokathjelp. Hvor mye retthjelpsdekningen i bilforsikringen er på, er ulikt fra selskap til selskap. Likevel er det normalt at forsikringen dekker opptil 100 000 kr til advokathjelp dersom du som forsikringstaker er part i en tvist angående bilen din. Rettshjelpsdekningen er regulert i lov, og vilkårene i forsikringene vil dermed være tilsvarende de samme. Som regel er vilkårene en egenandel på kr. 4.000,- og deretter vil du som kunde kun måtte dekke 20% av de løpende kostnadene, mens forsikringsselskapet dekker de resterende 80 % av utgiftene. Forsikringsselskapet dekker kostnadene etter denne fordelingsnøkkelen frem til dekningsbegrensningen, på ca. kr 100 000,-, er nådd.

Ta kontakt med oss ved skjulte feil og mangler ved bilkjøp

Hvis du trenger hjelp med en sak om skjulte feil og mangler ved bilkjøp, kan du kontakte oss i Advokatfirmaet Verito. Vi har lang erfaring og god kompetanse på området, og kan bistå deg med rådgivning, forhandlinger eller rettssak. Vi tilbyr en gratis og uforpliktende vurdering av din sak, og kan hjelpe deg med å få dekket dine advokatutgifter gjennom bilforsikringen. Ta kontakt med oss i dag for en hyggelig og profesjonell samtale, enten på telefon 24 02 21 20 eller på e-post post@verito.no.

Andre misligholdsbeføyelser

I stedet for heving kan en som kjøper av bil med skjulte feil og mangler også kreve retting eller omlevering, prisavslag eller erstatning. Les flere artikler relevant for bil her.

Vanlige spørsmål om skjulte feil og mangler ved bilkjøp

Du kan reklamere på kjøpet og kreve at selgeren retter opp mangelen, leverer en tilsvarende bil, gir deg et prisavslag eller hever kjøpet. Hvilken rettighet du har, avhenger av hvor alvorlig mangelen er, og om selgeren har gitt deg uriktige eller mangelfulle opplysninger om bilen.

Det kommer an på om du har kjøpt bilen av en næringsdrivende eller en privatperson. Hvis du har kjøpt bilen av en næringsdrivende, har du reklamasjonsrett i fem år etter at du overtok bilen. Hvis du har kjøpt bilen av en privatperson, har du reklamasjonsrett i to år etter at du overtok bilen, hvis ikke annet er avtalt. I begge tilfeller må du også reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.

Ja, hvis mangelen er vesentlig etter kjøpsloven eller ikke uvesentlig etter forbrukerkjøpsloven. Det vil si at mangelen gir deg en god grunn til å heve kjøpet. Det må vurderes konkret i hvert tilfelle om mangelen er vesentlig eller ikke, ut fra blant annet bilens alder, kjørelengde, pris, bruk og forventninger. Du kan ikke heve kjøpet hvis selgeren retter opp mangelen eller leverer en tilsvarende bil innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for deg.

Du kan få dekket advokatutgifter ved skjulte feil og mangler på bil gjennom bilforsikringen din. De fleste bilforsikringer har en rettshjelpsdekning som gir deg rett til å få dekket advokatutgifter i en tvist om bilkjøp, med unntak av en egenandel. Du må selv ta kontakt med forsikringsselskapet ditt og søke om dekning av advokatutgifter.

Kilder:

Artikkelen er skrevet 16.06.2024, og oppdatert 02.09.24

Spør oss om hva som helst. Når som helst

Vi anbefaler ikke å sende personsensitiv informasjon

Flere artikler om samme rettsområde

Bil
Kristoffer Dalvang

Tvist med bilprodusent

Kunde fikk medhold i tvist med bilprodusent Forbrukerklageutvalget gir kunden erstatning i tvist med bilprodusent En kunde har fått medhold i en klagesak mot en kjent bilprodusent etter problemer med ulyd i bilen. Tvisten dreide seg om hvorvidt ulyden skyldtes en designfeil eller ytre påvirkninger, og hvorvidt kunden skulle betale

Les mer »
Bilde med tekst: Kan du heve kjøp av ny bil?
Bil
Kristoffer Dalvang

Kan du heve kjøp av ny bil?

Rettigheter og plikter ved bilkjøp  Kan du heve kjøp av ny bil? Når du kjøper en ny bil, forventer du at den skal fungere feilfritt og oppfylle alle avtaler og forventninger. Men hva skjer når bilen ikke lever opp til disse forventningene? Kan du heve kjøpet og få pengene tilbake?

Les mer »
Bilde med tekst: Opplevd kontraktsbrudd ved bilkjøp?
Bil
Kristoffer Dalvang

Opplevd kontraktsbrudd ved bilkjøp? 

Har du opplevd kontraktsbrudd ved bilkjøp kan det føre til betydelige økonomiske og praktiske utfordringer. Å forstå dine rettigheter og plikter som bilkjøper, samt hvordan du kan håndtere en situasjon med kontraktsbrudd, er avgjørende for å sikre en rettferdig løsning. Denne artikkelen vil gi deg en omfattende veiledning om opplevd

Les mer »
Bilde med tekst: Heving av bilkjøp: forbruker vinner frem med klage
Bil
Kristoffer Dalvang

Heving av bilkjøp: Forbruker vinner frem med klage

Heving av bilkjøp: Forbruker vinner frem med klage Viktig informasjon om advokathjelp ved heving av bilkjøp En fersk dom fra Forbrukerklageutvalget har gitt en forbruker medhold i å heve et bilkjøp etter å ha oppdaget flere mangler ved bilen. Saken illustrerer hvor viktig det kan være å søke advokathjelp ved

Les mer »
Bilde med tekst: Forbruker vant klagesak om bruktbilkjøp
Bil
Kristoffer Dalvang

Forbruker vant klagesak om bruktbilkjøp

Forbruker vant klagesak om bruktbilkjøp: Selger må betale tilbake 35 000 kroner Forbruker har vunnet frem i Forbrukerklageutvalget etter en tvist om heve bilkjøp forhandler Selgeren må betale tilbake kjøpesummen på 35 000 kroner, samt forsinkelsesrenter, til forbrukeren etter at det ble påvist betydelige rustskader på bilen. Kjøpet av den 2008-modellen

Les mer »
Bilde med tekst: Kan man trekke seg fra bilkjøp?
Bil
Kristoffer Dalvang

Kan man trekke seg fra bilkjøp? 

Kan man trekke seg fra bilkjøp? Å kjøpe en bil er en betydelig investering, og noen ganger kan kjøpere angre på avgjørelsen de har tatt. Enten det skyldes en impulsiv beslutning, feilopplysninger fra selgeren, eller uforutsette økonomiske endringer, kan ønsket om å trekke seg fra et bilkjøp oppstå. Men hvilke

Les mer »