En veiledning for å heve bilkjøp privat
Å heve et bilkjøp kan være en utfordrende prosess, spesielt når kjøpet er gjort mellom to private parter. I denne artikkelen vil vi gå gjennom de nødvendige stegene for å heve et bilkjøp, hvilke lover og regler som gjelder, og hvilke rettigheter du har som kjøper.
Hva betyr det å heve et bilkjøp?
Heving av private bilkjøp innebærer at du som kjøper kan kreve å få tilbake kjøpesummen mot å returnere bilen til selger. Denne retten er regulert i kjøpsloven § 39. Heving er en av flere misligholdsbeføyelser som kan påberopes, hvis bilen har en mangel. Med mangel menes når bilen ikke er i samsvar med det som er avtalt, opplyst eller forventet, jf. kjøpsloven §§ 17-19. For eksempel kan det være en mangel dersom bilen bruker mer drivstoff enn oppgitt, hvis den ikke har de egenskapene som er lovet eller hvis den har rust eller skader som ikke er nevnt av selger.
Heving av bilkjøp er imidlertid ikke den praktiske hovedregelen. Både kjøper og selger har krav på å forsøke å rette mangelen først. Med retting menes at selger gis en mulighet til å reparere det som er feil med bilen på egen bekostning før eventuelt ander beføyelser gjøres gjeldende. Denne retten fremgår av kjøpsloven § 34 og § 36. Av samme bestemmelser fremgår retten til omlevering, som innebærer å erstatte bilen med en ny og mangelfri bil. Dersom selgeren ikke ønsker å reparere, eller det ikke er mulig, så vil andre misligholdsbeføyelser som prisavslag, erstatning eller heving være alternativer.
Når kan du heve et bilkjøp?
For å heve et bilkjøp må tre vilkår være oppfylt; Det må foreligge en kjøpsrettslig mangel, mangelen må være vesentlig og du må ha reklamert innen reklamasjonsfristen. Hva som anses som en mangel fremgår av kjøpsloven §§ 17-19, og innebærer i store trekk at det foreligger en mangel ved bilen dersom den ikke samsvarer med det som er avtalt med selger, dersom bilen avviker fra det som ble opplyst eller forventet og dersom selger har forsømt å gi opplysninger som kan ha virket inn på kjøpet.
I tillegg til at det foreligger en mangel, må mangelen være vesentlig, jf. kjøpsloven § 39. Om en mangel er vesentlig beror på en skjønnsmessig vurdering, hvor følgende momenter kan tillegges vekt; hvor stort avviket er mellom det som er avtalt og bilens faktiske tilstand, hvor alvorlig mangelen er for deg og ditt formål med kjøpet, hvor kostbart eller vanskelig det er å utbedre eller reparerer mangelen, hvor byrdefull heving er for selger og om selgeren har opptrådt uaktsomt, grovt uaktsomt eller i strid med god tro.
Hvis mangelen er vesentlig, må du reklamere rettidig, jf. kjøpsloven § 32. For at en reklamasjon skal være gitt rettidig etter kjøpslovens regler må du ha reklamert innen den relative- og absolutte reklamasjonstiden. Den relative reklamasjonstiden følger av bestemmelsens første ledd og slår fast at du må reklamere innen «rimelig tid» etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Hva som ligger i «rimelig tid» avhenger av en konkret vurdering av hvert enkelte tilfelle, hvor selgerens behov for hurtig reklamasjon og kjøperens behov for en viss tid til å områ seg avveies mot hverandre. Den absolutte reklamasjonsfristen fremgår av bestemmelsens annet ledd og fastslår at reklamasjonen må skje innen to år etter du tok over bilen.
Hvis de tre vilkårene som er gjennomgått er oppfylt, har du som utgangspunkt rett til å heve kjøpet av bilen, forutsatt at selger har fått muligheten til å forsøke å rette eller omlevere bilen først, jf. kjøpsloven § 37.
Her kan du lese mer om det å heve privat bilkjøp.
Slik hever du bilkjøpet – steg for steg
-
Dokumenter mangelen
Før du går videre med en heving, må du dokumentere mangelen. Ta bilder, noter ned alle feil og mangler, og sørg for å ha skriftlig dokumentasjon fra en bilmekaniker om nødvendig. Grundig dokumentasjon kan være avgjørende for å bevise at det er en vesentlig mangel ved bilen.
-
Kontakt selger
Informer selger om mangelen så snart som mulig. Dette bør gjøres skriftlig, via e-post, SMS eller brev, og det er viktig å være tydelig på at du ønsker å heve kjøpet. Husk å få med all dokumentasjon av mangelen. En skriftlig henvendelse sørger for at du har bevis på at du har informert selger om mangelen.
-
Forhandlinger
Ofte kan saken løses gjennom forhandlinger mellom kjøper og selger. Selger kan tilby å reparere bilen eller redusere prisen. Hvis dette ikke er tilfredsstillende, må du være klar til å gå videre med prosessen for heving. Forhandlingene kan være en mulighet til å komme til en enighet uten å måtte involvere juridiske instanser.
-
Hev kjøpet skriftlig
Dersom dere ikke kommer til enighet, må du heve kjøpet skriftlig. Skriv et formelt brev hvor du forklarer situasjonen, mangelen og hvorfor du ønsker å heve kjøpet. Legg ved all dokumentasjon og send brevet til selger. Det er viktig å beholde en kopi av brevet for dine egne arkiver.
-
Tilbakelevering og tilbakebetaling
Hvis selgeren godtar hevingen, skal bilen leveres tilbake, og selgeren skal tilbakebetale kjøpesummen. Dette bør skje samtidig for å sikre begge parter. Å koordinere tilbakelevering og tilbakebetaling kan kreve nøye planlegging for å sikre at transaksjonen går smidig.
Hva gjør du hvis selger nekter å heve?
Om selger nekter å heve kjøpet, har du flere alternativer. Du kan ta saken til Forbrukertilsynet, eller du kan søke juridisk hjelp for å få saken vurdert i retten. Forbrukertilsynet er en offentlig tilsynsmyndighet som kan bistå deg og selger om mekling i tvisten knyttet til bilen. Hvis meklingen i Forbrukertilsynet ikke fører til en løsning du er tilfreds med, kan du ta kontakt med en advokat og bringe saken inn for domstolene. Husk at du har rett til advokatutgifter delvis dekket av rettshjelpsforsikringen du har på bilen din. Å få juridisk hjelp kan være nødvendig for å sikre at dine rettigheter blir ivaretatt.
Her har du en mal for å heve bilkjøp
Kontakt oss
Hvis du har kjøpt en mangelfull bil av en privatperson og ønsker å heve kjøpet, kan det være lurt å få hjelp av en advokat som har erfaring med bil- og kjøpsrett. En advokat kan gi deg råd om hvordan du bør gå frem, og bistå deg med å fremme kravet overfor selger. En advokat kan også forhandle med selger eller selgers forsikringsselskap, og representere deg i en eventuell tvisteløsning eller rettssak.
Vi i Advokatfirmaet Verito har lang erfaring med å hjelpe kunder med å heve bilkjøp. Vi vurderer saken din gratis og uforpliktende, og gir deg en ærlig tilbakemelding på om du har en god sak eller ikke. Kontakt oss i dag for en uforpliktende samtale om din sak. Du kan ringe oss på 24 02 21 20, sende en e-post til post@verito.no eller fylle ut kontaktskjemaet på vår nettside.
Artikkelen er skrevet 08.01.2025.
Vanlige spørsmål
Hva er heving?
Heving er en misligholdsbeføyelse som innebærer at kjøpers og selgers plikter til å oppfylle avtalen faller bort, og at partene tilbakefører ytelsene.
Når kan man heve et bilkjøp?
Man kan heve et bilkjøp dersom tre vilkår er oppfylt. Det må for det første foreligge en kjøpsrettslig mangel, for det andre må mangelen være vesentlig og for det tredje må du ha reklamert i tide.
Hva er en vesentlig mangel?
En mangel er vesentlig når den utgjør et markant avvik fra det som er avtalt med selger. Dette kan inkludere skjulte feil, tekniske problemer eller annen informasjon som ble holdt tilbake.
Hvor lang tid har jeg på å heve kjøpet?
Ifølge forbrukerkjøpsloven har du en absolutt klagefrist på to år fra kjøpsdatoen. I tillegg gjelder det imidlertid en relativ reklamasjonsfrist, som gir kjøper «rimelig tid» på å reklamere etter at kjøper har eller burde ha oppdaget mangelen på bilen. Begge fristene må være oppfylt for at du kan heve.
Hva gjør jeg hvis selger nekter å heve kjøpet?
Hvis selger nekter å heve kjøpet, kan du ta saken til Forbrukertilsynet eller søke juridisk hjelp. Du har også rett til advokatutgifter delvis dekket av rettshjelpsforsikringen du har på bilen. Juridisk bistand kan være avgjørende for å løse tvisten på en rettferdig måte.