Heve bilkjøp fra forhandler

Bilde av ødelagt bil. Tekst på bildet: "heve bilkjøp fra forhandler"

Innholdsfortegnelse

Lurer du på om du kan heve bilkjøp fra forhandler og få kjøpesummen tilbake? I denne artikkelen får du vite hva som er vilkårene for å heve bilkjøpet fra forhandler, og hvordan du kan gå frem for å løse saken.

Hva er heving av bilkjøp?

Heving av bilkjøp innebærer at du leverer tilbake bilen til forhandler og får pengene dine tilbake. Denne retten er regulert i forbrukerkjøpsloven § 32, ettersom det er et kjøp mellom privatperson og en bilforhandler som handler som ledd i næringsvirksomheten. Heving er en av flere misligholdsbeføyelser du kan påberope deg som forbruker, hvis bilen har en mangel. Med mangel menes når bilen ikke er i samsvar med det som er avtalt, opplyst eller forventet. For eksempel kan det være en mangel dersom bilen bruker mer drivstoff enn oppgitt, hvis den ikke har de egenskapene som er lovet eller hvis den har rust eller skader som ikke er nevnt av selger.

Heving av bilkjøp er imidlertid ikke den første løsningen. Både kjøper og selger har først krav på å forsøke å rette mangelen , som vil si at selger vil forsøke å reparere det som er feil med bilen på egen bekostning før eventuelt ander beføyelser gjøres gjeldende. Denne retten fremgår av forbrukerkjøpsloven § 29. Av samme bestemmelse fremgår retten til omlevering, som innebærer å erstatte bilen med en ny og mangelfri bil.  Dersom forhandleren ikke ønsker å reparere, eller det ikke er mulig, så vil gjerne omlevering, prisavslag, erstatning eller heving være alternativer.

Her du kjøpt bil privat? Les i stedet vår artikkel om heving av private bilkjøp

Bilen kjøpt hos forhandler, men hvilken lov gjelder?

Forbrukerkjøp

Personer som kjøper bil hos forhandler i egenskap av å være privatperson anses som forbruker. Dette medfører at forbrukerkjøpsloven kommer til anvendelse. Forbrukerkjøpsloven gir kjøper jevnt over bedre rettigheter enn kjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven er “preseptorisk” som i dagligtale betyr at loven er obligatorisk og pålagt. Dette betyr at forhandler ikke kan inngå avtaler med forbruker om salg av bil som gir dårligere rettigheter enn det som kan utledes av forbrukerkjøpsloven.

I denne artikkelen er det heving av bilkjøp hos forhandler i henhold til forbrukerkjøpsloven som omtales.

Private kjøp eller kjøp mellom næringsdrivende

Om en kjøper bil av en privatperson, eller om en f.eks. kjøper bil av en forhandler i egenskap av næringsdrivende så er det kjøpsloven som kommer til anvendelse. Denne loven er deklaratorisk, i den forstand at den kan fravikes ved avtale.

Heve bilkjøp hos forhandler ved kommisjonssalg

I mange tilfeller selger forhandler bilen på vegne av en privatperson. Såfremt forhandler har tatt gyldig forbehold om ansvar ved salget vil det være eier som er selger – og dermed kjøpsloven som kommer til anvendelse. Dersom forhandler ikke har tatt gyldig forbehold, eller har påtatt seg ansvaret for salget, er det forbrukerkjøpsloven som gjelder.

Hva er vilkårene for å heve et bilkjøp fra forhandler?

For å heve et bilkjøp fra forhandler må flere omstendigheter og vilkår være oppfylt;

  1. Det må foreligge en kjøpsrettslig mangel
  2. Selgers adgang til retting må være uttømt
  3. Mangelen kan ikke være uvesentlig
  4. Du må ha reklamert innen fristen for reklamasjon

Artikkelen vil følgelig se nærmere å hver av disse vilkårene.

Det må foreligge en kjøpsrettslig mangel

Det første vilkåret for heving av bilkjøp er at bilen må ha en mangel. Hva som anses som en mangel i forbrukerkjøp fremgår av forbrukerkjøpsloven § 16. Bestemmelsens første ledd er som følger;

«Tingen har en mangel dersom

  1. den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15, med mindre det er avtalt unntak fra kravene i samsvar med § 15 annet ledd

  2. selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

  3. den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på samme eller tilsvarende måte som de ble fremsatt, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

  4. bruken av tingen hindres eller begrenses som følge av krenkelse av en tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett, panterett eller immaterialrett, om ikke annet er avtalt.»

Mangel er en forutsetning for alle misligholdsbeføyelser. Utgangspunktet for mangels vurderingen er kjøpsavtalen, slik det fremgår av forbrukerkjøpsloven § 16 første ledd bokstav a. Det viktige er hva som er avtalt mellom partene, og om bilen samsvarer med denne avtalen. Dersom bilen ikke samsvarer med avtalen, foreligger det en mangel. I tillegg til avtalen, vil det foreligge en mangel dersom det er gitt uriktig opplysninger fra selger, eller dersom selger har tilbakehold opplysninger som ville hatt betydning for kjøpet. Dette fremgår av forbrukerkjøpsloven § 16 første ledd bokstav b og c. For eksempel kan det være en mangel hvis bilen bruker mer drivstoff enn det som ble oppgitt, hvis bilen ikke har de egenskapene som ble lovet, eller hvis bilen har rust eller skader som ikke er nevnt i avtalen eller opplyst om.

Selgers adgang til retting må være uttømt

Forbrukerkjøpsloven § 29 tredje ledd gir selger en rett til å rette eller omlevere bilen på egen bekostning. Det fremgår av tredje ledd at;

«… Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving. Forbrukeren kan likevel umiddelbart kreve prisavslag eller heving hvis mangelen etter sin art er så alvorlig at det ikke er rimelig å forvente at forbrukeren skal godta et tilbud om avhjelp.»

Utgangspunktet er altså at hvis selgeren gjennom retting eller omlevering leverer en mangelfri bil, har du ikke rett til å kreve prisavslag eller heving. Hvis det derimot fortsatt er en mangel etter ett – 1 – rette- eller omleverings forsøk, kan du avvise ytterligere avhjelp, med mindre det er «rimelig» at selgeren får et nytt forsøk. Dette følger av forbrukerkjøpsloven § 30 fjerde ledd. Selgeren har følgelig en rett til å avvise avhjelp ved både omlevering og reparering om dette er umulig eller medfører uforholdsmessige kostnader. Det fremgår av forbrukerkjøpsloven § 29 første ledd.

Mangelen kan ikke være uvesentlig

Det følger av forbrukerkjøpsloven § 32 at kjøpet kan heves med mindre selgeren beviser at mangelen er «uvesentlig». Terskelen for å kunne heve et kjøp er lavere sammenholdt med hevings bestemmelsen i kjøpsloven § 39 som krever at kontraktsbruddet må være «vesentlig». En vanlig forståelse av «uvesentlig» tilsier at mangelen må være av liten betydning eller være uviktig for kjøperen. For eksempel kan det være uvesentlig hvis det er en liten ripe i lakken, men ikke hvis det er et stort ulakkert område. Ved vurderingen av om en mangel er uvesentlig vil blant annet følgende momenter være relevante (ikke uttømmende liste);

  • Størrelsen på avviket mellom den leverte bilen og kjøpsavtalen
  • Mangelens betydning for kjøper
  • Handlingsalternativer (avhjelp, prisavslag)
  • Hvor hardt heving rammer selger kontra f.eks. prisavslag

I tillegg er bevisbyrden for mangler endret ved lovendring 01.01.2024. Nå formodes det at mangler som oppdages opp innen to år etter leveringen, forelå da bilen ble levert. For å unngå ansvar for disse manglene, må selgeren bevise at bilen ikke hadde en mangel ved levering. Dette styrker forbrukerens posisjon sammenlignet med tidligere, da selgeren kun hadde bevisbyrden i seks måneder. På bakgrunn av at bestemmelsen er relativt ny foreligger det begrenset rettspraksis på dette området. Det betyr i alle fall at det er selger som må sannsynliggjøre at en har med en uvesentlig feil å gjøre, og dermed at det antageligvis foreligger en presumpsjon for at feilen er vesentlig såfremt selger ikke sannsynliggjør noe annet.

Du må ha reklamert innen fristen for reklamasjon

For å kunne heve bilkjøpet må du ha reklamert på mangelen innen reklamasjonsfristen som fremgår av forbrukerkjøpsloven § 27. Ifølge bestemmelsen må du reklamere innen rimelig tid etter du oppdaget eller burde oppdaget mangelen, men reklamasjonsfristen vil uansett aldri være kortere enn to måneder. Det anbefales likevel alltid å reklamere så fort så mulig etter oppdaget mangel, ettersom fravær av rettidig reklamasjon kan frata retten til heving og andre misligholdsbeføyelser. Den absolutte frist for reklamasjon er i utgangspunktet to år, ved mindre bilen ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger. Da blir reklamasjonsfristen fem år fra du kjøpte bilen.

Hvordan heve et bilkjøp fra forhandler?

Hvis du mener at du har rett til å heve et bilkjøp fra forhandler, bør du kontakte forhandleren skriftlig og forklare hva som er galt med bilen og hvorfor du vil heve kjøpet. Du bør også legge ved dokumentasjon på mangelen, for eksempel bilder, kvitteringer, verksteds rapporter eller sakkyndige uttalelser. Hvis forhandleren ikke aksepterer heving av bilkjøpet så foreligger det tvist om hvorvidt vilkårene for heving foreligger. En kan da engasjere advokat til å bistå i forhandlinger med selger og ev. forfølge kravet rettslig. Saker som dette kan klages inn til Forbrukertilsynet, som kan megle mellom kjøper og forhandleren. Hvis dere ikke blir enige, kan saken bringes videre til Forbrukertvistutvalget, som kan avgjøre saken med bindende virkning. Videre kan saken bringes inn for forliksrådet, og såfremt vilkårene for dette er tilstede direkte inn til tingretten.

Hvis du trenger juridisk hjelp til å heve et bilkjøp, kan du kontakte oss i Advokatfirmaet Verito for bistand.

Bilforsikring dekker også advokatutgifter

Dersom det har oppstått uenighet mellom forhandler og kjøper så vil forsikringsselskapet bilen er forsikret i dekke advokat kostnader i saken. Vilkårene er lovfestet, og derfor noenlunde like fra selskap til selskap. De vanligste vilkårene er at forsikringskunden betaler en egenandel på kr 4.000,- og deretter 20% av de løpende kostnadene. Forsikringsselskapet dekker utgifter etter denne modell opp til tvistesummens grense eller den begrensningen som fremgår av forsikringsbeviset. Som oftest vil rettshjelps dekningen i bilforsikringen dekke inntil 100 000 kroner til advokatutgifter. Ved heving av bilkjøp fra forhandler så er det kjøpsprisen som utgjør den økonomiske verdien av tvisten. Deknings begrensningen til forsikringsselskapet blir etter dette den summen som er lavest av bilens kjøpesum og tvistesumsbegrensningen (som oftest kr 100.000,-).

Kontakt oss for uforpliktende vurdering av om du kan heve bilkjøp fra forhandler

Vi har betydelig med erfaring og kompetanse på kjøpsrettslige problemstillinger. Vi vil raskt og effektivt svare deg på om vi kan hjelpe deg – og om du har et krav. Det er også kostnadsfritt å kontakte oss. Det er bare om det opprettes et oppdrag at det vil påløpe kostnader, og da først etter skriftlig avtale.

Du kan ringe oss på 922 65 960, sende en e-post til post@verito.no eller fylle ut kontaktskjemaet på vår nettside.

Vil du lese mer om hva våre advokater kan bistå med ved bilkjøp kan du lese mer om dette her.

Vanlige spørsmål om å heve bil kjøpt fra forhandler

Hva som anses som en mangel følger av forbrukerkjøpsloven § 16. I korte trekk utgjør det en mangel i lovens forstand om ikke bilen svarer til avtalen eller opplysningene som er gitt av selger, eller om selger har unnlatt å gi viktige opplysninger som kan ha innvirket på kjøpet.

Mangelen er ikke uvesentlig dersom mangelen er så alvorlig eller viktig at det ikke er rimelig at du må beholde bilen.

Fristen for å reklamere på en bil følger av forbrukerkjøpsloven § 27. Du må reklamere innen rimelig tid, men fristen vil aldri være kortere enn to måneder. Den absolutte fristen for å reklamere er to år, ved mindre bilen ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Da er den absolutte fristen fem år.

Du kan kontakte oss i Advokatfirmaet Verito for en kostnadsfri vurdering av din sak, dersom du vil heve et bilkjøp. Du kan ringe oss på 922 65 960, sende en e-post til post@verito.no eller fylle ut kontaktskjemaet på vår nettside.

Kilder

 

Spør oss om hva som helst. Når som helst

Vi anbefaler ikke å sende personsensitiv informasjon

Flere artikler om samme rettsområde

Bil
Kristoffer Dalvang

Tvist med bilprodusent

Kunde fikk medhold i tvist med bilprodusent Forbrukerklageutvalget gir kunden erstatning i tvist med bilprodusent En kunde har fått medhold i en klagesak mot en kjent bilprodusent etter problemer med ulyd i bilen. Tvisten dreide seg om hvorvidt ulyden skyldtes en designfeil eller ytre påvirkninger, og hvorvidt kunden skulle betale

Les mer »
Bilde med tekst: Kan du heve kjøp av ny bil?
Bil
Kristoffer Dalvang

Kan du heve kjøp av ny bil?

Rettigheter og plikter ved bilkjøp  Kan du heve kjøp av ny bil? Når du kjøper en ny bil, forventer du at den skal fungere feilfritt og oppfylle alle avtaler og forventninger. Men hva skjer når bilen ikke lever opp til disse forventningene? Kan du heve kjøpet og få pengene tilbake?

Les mer »
Bilde med tekst: Opplevd kontraktsbrudd ved bilkjøp?
Bil
Kristoffer Dalvang

Opplevd kontraktsbrudd ved bilkjøp? 

Har du opplevd kontraktsbrudd ved bilkjøp kan det føre til betydelige økonomiske og praktiske utfordringer. Å forstå dine rettigheter og plikter som bilkjøper, samt hvordan du kan håndtere en situasjon med kontraktsbrudd, er avgjørende for å sikre en rettferdig løsning. Denne artikkelen vil gi deg en omfattende veiledning om opplevd

Les mer »
Bilde med tekst: Heving av bilkjøp: forbruker vinner frem med klage
Bil
Kristoffer Dalvang

Heving av bilkjøp: Forbruker vinner frem med klage

Heving av bilkjøp: Forbruker vinner frem med klage Viktig informasjon om advokathjelp ved heving av bilkjøp En fersk dom fra Forbrukerklageutvalget har gitt en forbruker medhold i å heve et bilkjøp etter å ha oppdaget flere mangler ved bilen. Saken illustrerer hvor viktig det kan være å søke advokathjelp ved

Les mer »
Bilde med tekst: Forbruker vant klagesak om bruktbilkjøp
Bil
Kristoffer Dalvang

Forbruker vant klagesak om bruktbilkjøp

Forbruker vant klagesak om bruktbilkjøp: Selger må betale tilbake 35 000 kroner Forbruker har vunnet frem i Forbrukerklageutvalget etter en tvist om heve bilkjøp forhandler Selgeren må betale tilbake kjøpesummen på 35 000 kroner, samt forsinkelsesrenter, til forbrukeren etter at det ble påvist betydelige rustskader på bilen. Kjøpet av den 2008-modellen

Les mer »
Bilde med tekst: Kan man trekke seg fra bilkjøp?
Bil
Kristoffer Dalvang

Kan man trekke seg fra bilkjøp? 

Kan man trekke seg fra bilkjøp? Å kjøpe en bil er en betydelig investering, og noen ganger kan kjøpere angre på avgjørelsen de har tatt. Enten det skyldes en impulsiv beslutning, feilopplysninger fra selgeren, eller uforutsette økonomiske endringer, kan ønsket om å trekke seg fra et bilkjøp oppstå. Men hvilke

Les mer »