Et bruktbåtkjøp mellom to private parter endte i konflikt og klage til Forbrukerklageutvalget etter at båten som ble solgt viste seg å mangle viktig utstyr – og hadde defekt toalett. Nå har kjøperen fått fullt medhold og tilkjent erstatning.
Kjøper fikk medhold etter båtkjøp
I juni 2018 kjøpte klageren en 2008-modell Starcraft 2150 for 225 000 kroner. Båten ble solgt med henvisning til utstyr som både havnekalesje, vanlig kalesje og vakuumtoalett. Men kort tid etter overtakelsen oppdaget kjøperen at deler av kalesjen manglet og at toalettet ikke fungerte.
Kjøpsloven og båt: Hva er dine rettigheter ved feil eller mangler?
Både salgsannonse og korrespondanse før kjøpet ga klare signaler om at utstyret var i orden. Selgeren opplyste blant annet at kalesjen var «i god stand», og at toalettet ble vedlikeholdt og klargjort for hver sommersesong. Etter kjøpet reklamerte kjøperen på det han mente var mangler ved båten, men selgeren avviste kravet og hevdet blant annet at han ikke hadde brukt toalettet og dermed ikke kunne vite at det var defekt.
Reklamasjonsfrist ved kjøp av båt
Forbrukerklageutvalget har nå behandlet saken og konkludert med at båten hadde mangler. Utvalget mener at opplysningene fra selgeren ga kjøperen grunn til å forvente at både kalesjen og toalettet fungerte som forutsatt.
«Det er klart at opplysningen har innvirket på kjøpet,» skriver utvalget, og viser til at klageren i forkant spesifikt hadde spurt om kalesjens tilstand. Etter en naturlig språklig forståelse mente utvalget at «kalesje» måtte innebære både topp og vegger – ikke kun topp, slik som fulgte med båten.
Kjøperen dokumenterte kostnader for ny kalesje og ny motor til toalettet til sammen 24 879 kroner. Forbrukerklageutvalget tilkjente ham derfor full erstatning for dette beløpet.
Vedtaket er enstemmig, og selgeren har én måned fra vedtakets forkynnelse til å betale.
Les hele saken her